Jak posílit imunitu?


 

A už je to tady období neustálých dešťů, mlhy a sychravého počasí. Podzim. Náhlá změna počasí a rychlé ochlazení nás většinou nemile překvapí a než stihneme ze dna skříně vyštrachat pletené ponožky a oblíbenou čepici, už se o slovo hlásí rýmička a podzimní nachlazení.

 
hepčí kopie

Imunitní systém musíme posilovat v průběhu celého roku, jakmile nás totiž skolí bacil, už je často pozdě. Základem je pravidelný pohyb a vyvážený jídelníček s dostatkem minerálů, vitamínů, vlákniny a probiotik zajišťujících jejich správné vstřebávání. Jak tedy můžeme imunitu podpořit na poslední chvíli?

 

(Super)potraviny, které nakopnou váš imunitní systém

 

OVOCE

Jakmile se venku ochladí, začneme se dopovat dávkami vitamínu C. Ten máme spojen především s kyselými citrusy, ale věděli jste, že mnohem větší nálož vitamínu C obsahují ostružiny, borůvky nebo černý rybíz? Na vrcholu pomyslného stupně vítězů se však naparuje rakytník, který s oblíbeným pomerančem sice sdílí jasnou oranžovou barvu, ale “Céčka” obsahuje až pětadvacetkrát víc! 

Nejvíce vitaminu C najdete v čerstvém ovoci, to k nám však v zimě cestuje přes půl světa, dozrává v kontejnerech a jeho chuť nás často příliš nenadchne. Pokud neplánujete pro jahody poslat Marušku, zkuste nakouknout do Světa plodů - naše ovoce je lyofilizované, neboli sušené mrazem, díky čemuž si uchovalo všechny vitamíny i cenné látky, a navíc vám vydrží celou zimu!

 
ovoce

KOŘENÍ

Česnek
Z podzimního nachlazení nás spolehlivě vykurýruje poctivá domácí česnečka. Česnek totiž obsahuje vysokou dávku allicinu, který přirozeně detoxikuje organismus, posiluje imunitní systém a bojuje proti řadě mikroorganismů podobně jako penicilin.

Kurkuma
Její kořeněné aroma, žlutou barvu a jemně štiplavou chuť známe zejména z kari omáček. Jde o prášek z kořene kurkumovníku, kterému se přezdívá také indický šafrán. Věděli jste, že kurkuma se řadí mezi superpotraviny? Obsahuje mnoho antioxidantů, vitamínů a především látku kurkumin, který tělu pomáhá v boji proti virům a bakteriím, proto se v celé východní medicíně využívá už po staletí.

Zázvor
Zázvor pochází z Číny a podobně jako u kurkumy se jeho kořen celá staletí používá nejen jako koření, ale také jako lék. Je bohatý na antioxidanty a obsahuje gingerol, který mu dodává nejen charakteristickou štiplavou chuť, ale především má protizánětlivé účinky a pomáhá proti migréně a nevolnosti

Skořice
Vůně skořice nám vždy připomene vánoční pečení a slaďoučký svařák. Jedná se vlastně o smotek kůry skořicovníku. Ta pravá, cejlonská, je tvořena pouze
tenkou vrstvou vnitřní kůry, sladce voní a má štiplavou hřejivou chuť. Skořicová kůra se řadí mezi přírodní antibiotika, posiluje imunitní systém a má také příznivé účinky na naše trávení a krevní oběh.

 koreni
 

GOJI

Goji, neboli kustovnice čínská, je další superpotravinou, kterou známe z východní medicíny. Obsahuje řadu aminokyselin a antioxidantů posilujících imunitu a pomáhá také snižovat stres. Přidat ji můžete do smoothie, jogurtu, granoly, nebo ji zobat jen tak. Podle staré čínské medicíny prodlužuje pravidelná konzumace těchto červených plodů život až o několik let - tak to si dnes dáme rovnou celou hrst!

 goji

 

MED A VČELÍ PYL

Včely se s námi podělily o svůj zázrak! Med všichni dobře známe - v našem těle působí protizánětlivě, díky obsahu vitamínů a minerálů posiluje imunitu a navíc má aseptické účinky. Ale takový lyofilizovaný pyl? To je hotová vitamínová bomba! Obsahuje draslík, fosfor, síru, hořčík, sodík, vápník, železo, velké množství aminokyselin a enzymů, kyselinu nukleovou, éterické oleje a vitamíny A, B-komplex, C, D a E. Přimíchejte jej do medu, smoothie nebo rovnou do čaje, skvěle však dochutí třeba také salátovou zálivku!


lyo-pyl

 

MANDLE

Ořechy obsahují širokou škálu vitamínů a minerálních látek, například mangan, hořčík, měď, vápník a fosfor. Mandle však mají oproti ostatním oříškům navrch. Najdeme v nich totiž spoustu vitamínu E, který je stejně jako “Céčko” silným antioxidantem a pomáhá nám v boji proti volným radikálům, které se pokoušejí poškodit buňky v našem těle. Kromě toho jsou mandle bohaté na vlákninu, a napomáhají tak správnému trávení.

 mandle

 

PODZIMNÍ ENERGY SMOOTHIE

A jak tyto suroviny využít na maximum? Zkuste je všechny smíchat ve výživném smoothie. Kromě dávky energie vás nadopuje i pořádnou zásobou vitamínů, minerálů a vlákniny, které nakopnou váš imunitní systém.

 

smoothie

 

Goji přes noc namočte do trošky mandlového mléka nebo vody, následně ji se všemi ostatními surovinami rozmixujte do krémové konzistence. Vodu nebo mandlové mléko přidávejte postupně, pokud budete chtít smoothie bowl, tedy husté smoothie do misky, můžete si nahoru přidat semínka, ovoce i ořechy na ozdobu. Pokud snídáte za pochodu, přidejte více tekutiny a smoothie vypijte cestou do práce.

 

 Nechte si chutnat!

logo_small