Ovocná dieta: Co jedí frutariáni?

 

Už jste někdy slyšeli o frutariánství či ovocné dietě? V dnešním moderním světě existuje mnoho různých diet, které mají svou striktní filozofii a principy. Každá je něčím specifická, má svá pravidla a není pro každého. Přečtěte si o principech, výhodách a úskalích frutariánství! A pokud pro vás tato dieta nebude, třeba vás alespoň článek inspiruje k přidání více ovoce do každodenního jídelníčku. 

Co se v článku dozvíte:

  1. Co je to frutariánství 
  2. Které potraviny může frutarián jíst 
  3. Jaké jsou benefity 
  4. Jaká hrozí zdravotní rizika 
 ikona-hod-ok 4 minuty čtení      ikona-klend-ok  1. 7. 2021
frutarianstvi-vyhody
  

Frutariánství a jeho principy

Někdy se mu také říká fruktariánství, nebo ovocná dieta. Stejně jako u mnoha jiných diet neexistuje ani u tohoto způsobu stravování žádný konkrétní a konečný způsob, jak „správně jíst“. Lidé, kteří drží tuto dietu, jí převážně čerstvé ovoce. Někteří frutariáni konzumaci omezují dokonce pouze na ovoce, které spadlo na zem. Nejí ani to, které bylo sklizeno, protože věří, že sklizeň stromy poškozuje. Jiní lidé do své ovocné diety nezařazují ani semena, protože mají schopnost reprodukce, a mohou se z nich tedy stát rostliny. Principem jde ale vždy o totéž – mít postavený jídelníček převážně z ovoce a dalších plodů rostlin a nekonzumovat žádné živočišné produkty či celé rostliny. Frutariáni totiž považují rostliny za plnohodnotné organismy, stejně jako zvířata nebo lidi. 

 

Potraviny (ne)vhodné pro frutariány

Ačkoliv se může zdát, že bude jídelníček monotónní, nemusí tomu tak být. Ovoce je nespočet druhů! Kromě klasického ovoce bohatého na sacharidy, jako jsou banány, fíky, datle nebo hroznové víno, si můžou vybrat i z plodů bohatých na zdravé tuky, jako jsou avokádo, kokosový ořech či olivy. Vitamín C doplňují z citrusů, ale i z plodů běžně vnímaných jako zelenina: rajčat, paprik nebo okurků. Klasikou jsou pak jablka, hrušky, švestky, meruňky a bobulovité ovoce. 

Zeleninu, sušené ovoce, ořechy a semena lze konzumovat také, ale s mírou. Pokud se frutarián rozhodne do své diety přidat i ořechy, upřednostňuje často ty v RAW kvalitě. Ve Světě plodů jich máme hned několik. Mezi nejoblíbenější patří mandle Valencia, lískové ořechy, loupané či neloupané pistácie nebo pekany z USA. Ze semínek se nebojte sáhnout po chia, lněném či konopném a večer u televize vám zpříjemní mlsání dýňová semínka v RAW kvalitě!

Většina frutariánů si potrpí na to, aby ovoce nebylo nijak zpracováno. A pokud ano, ne při moc vysokých či nízkých teplotách. To sice zužuje výběr, ale není to neřešitelná situace. Třeba takové datle medjool dodají potřebnou dávku energie a jsou velmi blízké k těm čerstvým. Pokud chcete sáhnout po sušeném ovoci, vyberte si ovoce zpracované šetrně. V Turecku třeba divoké sušené meruňky suší přímo na sluníčku, stejně jako ve Španělsku neodolatelné baby fíky. A v RAW kvalitě můžete pořídit i naši mochyně z Kolumbie.

Jiné druhy rostlinných surovin, jako jsou obilí, luštěniny a hlízy, jsou z jídelníčku frutariánů výrazně omezeny nebo zcela vyloučeny. Společného s RAW stravováním mají frutariáni také to, že svá jídla nijak tepelně neupravují. Na pití jsou podle pravidel ovocné diety vhodné pouze voda, kokosové mléko či 100% ovocné šťávy.

 

frutarianstvi-dieta_1

Ovoce obsahuje spoustu vitamínů, minerálů, ale také přirozeně se vyskytujících sacharidů!
 

Přínosy frutariánství

Ovoce samo o sobě přináší do vašeho jídelníčku mnoho benefitů. Obsahuje minerály a vitamíny, které jsou nezbytné pro správné fungování našeho organismu. Pokud zařadíte více ovoce do svého jídelníčku a vynecháte nezdravé potraviny, velmi pravděpodobně také snížíte svůj kalorický příjem. Pozor ale na zvýšený příjem přirozeně se vyskytujících cukrů!

A jak konkrétně dostat více vitamínů a minerálů do těla?

  • Maliny obsahují vlákninu, která pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a podporuje pravidelné vyprazdňování. Vláknina snižuje riziko srdečních onemocnění, hladinu cholesterolu v krvi, zlepšuje fungování střev a snižuje pocit plnosti.
  • Vitamin C pomáhá udržovat zdravé zuby a dásně, také podporuje imunitní systém. Najdete jej v paprikách, pomeranči i jahodách.
  • Draslík může pomoci udržovat zdravý krevní tlak a regulovat rovnováhu tekutin v těle. Doplníte ho, když si dáte banán, meruňky nebo mango.
  • Antioxidanty v bobulovém ovoci omezují produkci volných radikálů. Chrání vaši pokožku a pomáhají vašemu imunitnímu systému bojovat proti nemocem. Budete překvapení, kde všude antioxidanty najdete

 

Úskalí frutariánství

Lékaři a nutriční poradci se shodují, že při dodržování frutariánské diety tělu hrozí velký nedostatek bílkovin, tuků, vápníku, vitamínů řady B (především vitamínu B12) a omega-3 mastných kyselin, které jsou pro naše tělo nezbytné. Hrají totiž zásadní roli ve fungování našich orgánů. Konzumace příliš malého množství těchto živin může vést k vážným zdravotním problémům. Suchá kůže a křehké vlasy, únava, deprese, oslabené kosti a svaly, to mohou být jen začátky jednostranně zaměřené nevyvážené diety. Většinou je pak potřeba do stravy zařadit i nejrůznější doplňky stravy, které vyvažují nedostatek některých složek ve stravě. 

Vzhledem k velmi omezující povaze stravy je možná i podvýživa. Vaše tělo může dokonce přejít do režimu hladovění. To znamená, že se váš metabolismus zpomalí, když se bude snažit udržet vaše zásoby výživy a šetřit energii. Ovocná strava obsahuje hodně cukru, což nemusí být pro tělo dobré, i když pochází přirozeného zdroje. Nehodí se pro lidi s cukrovkou, prediabetem, syndromem polycystických vaječníků nebo inzulínovou rezistencí. Frutariánskou dietu by neměli dodržovat ani děti a dospívající. 

Ovoce obsahuje kromě všech potřebných minerálů a vitamínů i kyseliny. Pokud člověk nemá správnou rutinu ústní hygieny, některé ovoce může narušovat zubní sklovinu a vést k zubnímu kazu. 

 

pestovani-ananasu_jak-roste_med

  Oblíbený je u frutariánů také ananas. Podívejte se, jak se pěstuje a  jaké zdravotní benefity jeho konzumace přináší!
 

Ve Světě plodů jsme zastánci pestré a přirozené stravy a ať už se rozhodnete pro jakýkoliv způsob stravování, vždy dbejte na vyváženost a své zdravotní limity. Pokud se rozhodnete začít s ovocným stravováním, jídelníček přizpůsobte aktivitám během dne a také alergiím a intoleracím, na které trpíte. A pokud chcete razantně změnit svůj jídelníček, doporučujeme se poradit s nutričním specialistou.

 

 

logo_small