🎄 Brno, Olomouc a Zlín – naše tři prodejny na náměstí mají až do Vánoc otevřeno i v neděli do 12:00❗️

Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Odhalení: Arašídy nejsou ořechy

ve čtvrtek 8. 7. | 954x přečteno | 4 minuty čtení


Arašídy klamou tělem. Chutnají jako oříšky, jí se jako oříšky, ale oříšky to nejsou. Co jsou zač, proč je to vlastně dobře a jak z nich získat to nejlepší, jsme vyšpiónili za vás. A jak je naším dobrým zvykem, ty nejdůležitější informace vám servírujeme černé na bílém.

Sdílet



Odhalení: Arašídy nejsou ořechy

Co se v článku dozvíte?

Podzemní oříšky? ale kdeže

Arašídy nerostou na stromě ani keři. Plodí je podzemnice olejná – rostlina z Jižní Ameriky vyšlechtěná už asi před 6 tisíci lety. Za tu dobu se ledacos změnilo, plodem podzemnice ale stále zůstává lusk! Arašídy jsou nefalšované luštěniny. A jak už botanický název napovídá, rostou v zemi – oplozený semeník se zavrtá několik centimetrů do půdy, kde se lusk vyvíjí.

Občas se jim sice říká burské oříšky, ale marná snaha – teď už na to neskočíte! Až si je budete příště objednávat v oblíbené hospůdce, spolu s pytlíkem solených buráků odteď přistane na stůl i téma konverzace, ve které díky informacím z tohoto článku zazáříte.

Stejnou blamáž předvádí arašídy i v sortimentu oříškových másel. Po první lžičce jim to ale prominete, uvidíte! Krásně jemné arašídové máslo je totiž neodolatelná pochoutka, ať už se jí říká jakkoliv. Úsměv na tváři přitom dokáže vykouzlit už samotným názvem, stačí zapátrat v zahraničí. Třeba holandský překlad pindakaas je prostě k popukání!

Rozluštěte rostlinné bílkoviny

Tak už se na ně nezlobte, spousta oříšků vlastně nejsou botanicky vzato oříšky! Ani naše oblíbené kešu. Všechny nám ale  na oplátku nabízejí výživové hodnoty, které přijdou vhod. Oproti ostatním ořechům mají méně tuku, ale o to víc bílkovin. Ne nadarmo se z téhle bílkovinné bomby vyrábí i arašídový protein. Má jemnou chuť a víc než 50 % bílkovin!  

Zároveň obsahují spektrum vitaminů B (B1, B3, B5, B6 a B9) stejně jako antioxidanty – hlavně resveratrol, který bojuje proti oxidačnímu stresu, zánětům, degeneraci nervové soustavy, a několika typům rakoviny. Arašídy jsou také zdrojem koenzymu Q10, který je známým elixírem mládí. Pomáhá mírnit známky stárnutí a prospívá kardiovaskulárnímu systému. A aby toho nebylo málo, najdete v burácích i nezbytné minerály, jako jsou fosfor nebo draslík, a fytosteroly, které blokují vstřebávání škodlivého LDL cholesterolu z potravy.

miska s arašídy
Arašídy mají oproti jiným ořechům méně tuku, ale více bílkovin. Přidejte si je do snídaně!

Ale pozor! Není na světě ořech ten, aby  se zavděčil mlsounům všem. A to platí i pro arašídy. Spolu s para ořechy patří mezi nejčastější alergeny z této alergenní skupiny. Pokud vás po konzumaci arašídů trápí otoky, trávicí potíže a svědění či pálení kůže, vydejte se na vyšetření k lékaři.

Při výběru pak dbejte na kvalitu a osvědčený zdroj. Arašídy jsou totiž náchylné na výskyt toxických a karcinogenních aflatoxinů, kterým se daří při nesprávném zacházení. Ke slovu se dostávají ve vlhkém prostředí nebo při poškození plodiny.

Co s arašídy v kuchyni?

Na rozdíl od ostatních ořechů, které jsou nejvýživnější v nepražené RAW podobě, arašídy je vhodné nejprve tepelně upravit. Je to logické – ani fazole byste asi nechroupali jen tak. Nezbytným minimem je blanšírování, které zároveň pomáhá zbavit buráky slupek. Mnohem lepší volbou ale zůstávají pražené arašídy. Jsou lépe stravitelné a pokud jsou opraženy správně, vynikne jejich typická chuť. 

arašídy-zmrzlina
Arašídová pasta tvoří dokonalou dvojku se slaným karamelem. Mrkněte jak si vyrobit domácí zmrzlinu!

A jak si na nich pochutnat?

  • Propadněte arašídovému máslu – vyzkoušejte nejkrémovější ořechová másla od českého výrobce Lepé. Poděkovat za novou závislost nám můžete až později.
  • Vyzkoušejte RAW mlsání – rozmixované arašídy jsou oblíbenou přísadou nepečených dezertů a domácích RAW tyčinek či kuliček. Zvýší podíl bílkovin, a tím i schopnost vás zasytit na delší dobu!
  • Vyrábějte dezerty – arašídům to skvěle klape s kakaem, čokoládou nebo karamelem, stejně jako s banánem i kyselejším ovocem. Z arašídového másla vykouzlíte třeba skvostné a hlavně rychlé čokoládové košíčky.
  • Vytuňte kung-pao, kari nebo jinou exotiku – arašídy se často používají v mexické, asijské i africké kuchyni. Přihoďte je do pánve nebo připravte omáčku z arašídového másla a pravé sójové omáčky tamari.
  • Přidejte je do müsli nebo salátu – v záplavě zrní to arašídům sluší, s čerstvou zeleninou si zase notují v labužnickém křupání.
  • Nebo je zobejte jen tak – doporučená porce, kterou si můžete bez výčitek dopřát, je zhruba jedna hrst denně. A abyste je měli vždy při ruce, nasypte si je do sváčonosiče! V kombinaci se sušeným ovocem jsou výživnou svačinou, která zasytí a dodá energii pro oslnivý pracovní výkon i náročný horský výšlap.
arašídy-salát
Buráky skvěle doplní i svěží zeleninový salát.

Se solí to sice není radno přehánět, pro sváteční mlsání ale vřele doporučujeme luxusní ochucené varianty – třeba v pizza těstíčku nebo netradiční spojení medu a chilli. Opravdové gurmány pak nadchne náš Gourmet popcorn s příchutí arašídového másla.

 

Tip!

Arašídy si můžete opražit i doma těsně před konzumací. Na rozdíl od mandlí nemusíte na pánev či plech přidávat tuk.

Arašídy v hrnečku
Pro milovníky buráků máme i netradiční arašídy v červené slupce. Mají výraznější chuť pro ještě lepší křupání!

Tak a je to venku. Svět už nikdy nebude jako dřív – bude totiž ještě lepší! Přednosti arašídů teď můžete využít ve svůj prospěch, a navíc jste konečně našli neprůstřelnou výmluvu, proč si arašídové mlsání dopřávat. Dejte si je jen tak, nebo vyzkoušejte nejjemnější ořechová másla. Poradíme, které si vybrat!

Čtěte také

Líbí se Vám článek?

Přihlaste se k odběru a dostávejte další zajímavé články do e-mailu každý týden.

Odebírat

Kam dále?

zavřít

Přihlášení pomocí e-mailu

Zapomněli jste heslo?