Chystáme pro vás nový web! V neděli 19. 9. od 12:00 proto nepřijímáme objednávky. Od pondělního rána už ale budete moci objednávat v novém.

Mlsejte mazaně. Ořechová másla jsou balzámem pro tělo i duši

 

Pozor – jsou nebezpečně návyková! Jejich jemná struktura a nasládlá chuť totiž spolehlivě pohladí pocuchané nervy i rozmlsané chuťové buňky. Ořechová másla a pasty přitom nabízí mazanou zkratku, jak do jídelníčku zařadit zdravé tuky. V kuchyni se s nimi dá kouzlit a snadno se dávkují – jsou tak lákavější než samotné ořechy, přestože si zachovávají jejich výživovou hodnotu. Pojďme společně nahlédnout, co skrývají pod víčky.

 

Co se v článku dozvíte?

  1. Kde jsou ořechová másla nejoblíbenější 
  2. Jaké existují druhy ořechových másel a past 
  3. Jak se vyrábí 
  4. Na co si dát při výběru pozor 
  5. Jak použít ořechové máslo v kuchyni 
  6. Kolik ho denně sníst 
  ikona-hod-ok 4 minuty čtení      ikona-klend-ok  10. 6. 2021
orechova-masla
 

Buráková legenda aneb Z historie oříškových másel

Nejznámějším ořechovým máslem je to arašídové neboli burákové. A to i přes paradox, že arašídy nejsou ořechy, ale luštěnina! Domovinou burákového másla je USA, kde si ho nejčastěji dopřávají na toustu s marmeládou. Legendární kombinace peanut butter & jelly tady už po několik generací zůstává evergreenem nejen školních svačin.

K nám si tato másla, krémy či pasty probojovaly cestu teprve nedávno. Největší boom zažívají v posledních deseti letech. K jejich propagaci přispěla fitness komunita, která se často inspiruje výživovými trendy a recepty ze zahraničí. Dnes jsou ořechová másla běžnou součástí jídelníčku vyznavačů zdravé stravy, milovníků ořechů a nenapravitelných mlsounů. Kromě specializovaných obchodů a prodejen zdravé výživy je seženete také v supermarketech. Vybírejte ale pečlivě, složením se totiž másla mohou výrazně lišit!

Na výrobu másel a past se používají i semínka, což ale není žádná novinka. Dlouhou tradici má například sezamová pasta tahini, která je neodmyslitelnou součástí arabské kuchyně. Kromě hummusu z ní vykouzlíte třeba chutný dip na salát. 

 

Věděli jste, že...

Sezam je bohatý na vápník, železo a antioxidanty. Jeho semínka jsou ale velmi malá na to, abychom je dokázali důkladně rozkousat. Někdy tak mohou trávicím traktem projít v celku, tím pádem bez užitku. Rozemletím na jemňoučkou tahini pastu se zvýší jejich stravitelnost i šance, že našemu tělu předají prospěšné živiny.
 

kokosove-maslo

 Kokosová pasta si podle nás zaslouží víc pozornosti. Je přirozeně sladká a taaak voňavá!

 

Tolik různých druhů!

Druhů oříškových másel je tolik, že pravděpodobně nebudete vědět, po kterém sáhnout dřív. Nenechte se mýlit, neliší se jen tím, jestli jsou z kešu, nebo pistácií!

  • Čistá ořechová másla – jednodruhová másla a pasty vyrobené jen a pouze z ořechů. Vynikají plnou chutí a hodí se do sladkých i slaných pokrmů. Jsou skvělá, protože neobsahují žádná umělá dochucovadla – často totiž stačí jen a pouze krémová chuť ořechů. Sáhnout u nás můžete po pastě z arašídů, mandlí, lískových oříšků, kešu, pistácií, kokosu nebo třeba makadamů!
     
  • Slazená a ochucená ořechová másla – másla najdete na trhu i s přidaným cukrem, sirupem či jiným sladidlem. Z ochucených variant je pro nás favoritem ořechové máslo s kakaem.
      
  • Proteinová ořechová másla – libůstka, která potěší nejen fitness nadšence. Přidáním syrovátkového či rostlinného proteinu vznikne výživná bomba, která zdravé tuky z ořechů vyváží bílkovinami. Zvýší se tak schopnost másel nasytit vás a mírně se sníží jejich kalorická hodnota.
     
  • Jemná a křupavá ořechová másla – preferovaná konzistence je jen na vás. Másla mohou být rozemleta úplně najemno nebo obsahovat různě velké kousky, které chuťový zážitek doplní labužnickým křupáním.
     
  • Semínkové pasty – výživná semínka v tekuté formě si zamilují i odpůrci „ptačího zobání“. Za zkoušku stojí už zmiňovaná tahini pasta nebo výživná pasta z konopných semínek. Tu si jednoduše přidáte do smoothie, a obohatíte ho tak o esenciální omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. 
     
  • Různá balení – kromě sklenic máme ořechová másla také v praktickém doypacku, který snadno podojíte do poslední kapky. Ty menší jsou ideální na cesty, větší pak zajistí doplnění zásob do už vybílených skleniček.
     
  • Ořechová másla v práškumáslo v prášku? Že jste o nich ještě neslyšeli? Chyba! Díky lisování jsou zbavené části tuku a jsou bez přidaných emulgátorů. Skvěle poslouží třeba na cestách – jsou lehké, ale ze předností klasických tekutých másel nic neztratily! Po smíchání s vodou vytvoří hladký krém, kterým doplníte energii před náročným výšlapem.
 

orechove-maslo-na-cesty

Malé doypacky jsou ideální variantou pro cestovatele nebo jako svačinka do školy.

 

Jak se ořechová másla vyrábí?

Každá značka přistupuje k výrobě ořechových másel po svém. Základní postup ale zůstává podobný. Některé ořechy je lepší předem opražit, některé jsou výborné jen tak. Po vychladnutí následuje drcení na menší kousky a mletí, které může trvat až 12 hodin. Je totiž potřeba, aby byla másla krásně jemná a krémová. Ke zpracování se nejčastěji používá koloidní mlýn s odstředivkou. Ořechové máslo si ale můžete vyrobit i doma. Chce to kvalitní ořechy, výkonný mixér a trochu (víc) trpělivosti. Nejlépe to jde s kešu oříšky, které jsou typické svou jemností a měkčí strukturou.

A na koho se spoléháme my? Naše srdce si získal český výrobce másel Lepé. K celému procesu výroby se staví zodpovědně, nedá dopustit na tradiční postupy a pečlivě si hlídá kvalitu surovin – stejně jako my! A je to znát – másla Lepé jsou krásně jemná a tekutá, netuhnou, nedrobí se a nehrudkovatí. Navíc másla necestují okolo světa a jejich nákupem podporujeme šikovné české ručičky. 

 

Na co si dát pozor?

Nenechte si mazat palmáč kolem pusy. Do složení ořechových másel rozhodně nepatří ztužený a palmový tuk. Většinou není potřeba přidávat vůbec žádný olej ani zbytečné konzervanty či emulgátory. Vyhněte se také máslům dochuceným umělými sladidly a glukózo-fruktózovým sirupem. 

Zásadní je také správné skladování. Ořechová másla skladujte při pokojové teplotě – při vyšších nebo nižších teplotách může dojít k samovolnému oddělování tuku. V lednici navíc másla zbytečně ztuhnou a ztratí na své lahodnosti. Pokud je v horizontu několika týdnů spotřebujete, bez obav je můžete nechat ve spíži. Před konzumací je stačí promíchat lžičkou.

 

skladovani-orechove-maslo

Ořechová másla a pasty skladujte při pokojové teplotě, aby zůstaly krásně jemné a vláčné.

 

Jak oříšková másla a pasty použít?

Využití ořechových másel je oproti běžným ořechům mnohem rozmanitější. Dají se mazat, nalévat, přimíchávat nebo jen tak mlsat lžičkou. V praxi to znamená pohodlnější konzumaci zdravých tuků a dalších prospěšných látek, na kterou snadno zlákáte nejen sami sebe, ale i děti.
 
  • Natřete je na toust – kromě „americké“ marmelády zkuste kombinaci s banánem a skořicí.
  • Ozdobte ovesnou kaši či lívance – snídaně a sladká jídla získají s trochou másla šmrnc, ale i lepší nutriční vlastnosti a schopnost zasytit na delší dobu.
  • Zjemněte omáčku – arašídová chuť ladí s asijskými pokrmy, kešu máslo pak zastoupí smetanu v krémových omáčkách. Vyzkoušet ořechová másla můžete také v marinádách na maso.
  • Využijte je při pečení – přimíchejte másla do těsta nebo krému, třeba takový pistáciový cheesecake je naprostá lahůdka! Své uplatnění najdou i v nepečených raw dezertech nebo domácí zmrzlině. A s čokoládou vytvoří dokonalou polevu na dort, uvidíte!
  • Připravte dip do salátu – pochutnáte si, a navíc zvýšíte vstřebatelnost vitamínů ze zeleniny, které jsou rozpustné jen v tucích. Chcete vědět víc o správném kombinování potravin?
  • Vyrobte rostlinné mléko – máslo jednoduše smíchejte s vodou. Připravíte si tak alternativu živočišného mléka, i když nemáte doma výkonný mixér.
 

liskooriskove-maslo

My jsme lískooříškovým máslem dozdobili naše brownies a moc jim to slušelo!
 

Pravda na dně sklenice

Kolik ořechového másla si můžete denně dopřát? Přestože jsou ořechy a ořechová másla zdravá, jsou také plná energie. Ve velkém množství proto umí pěkně zahýbat s kalorickým příjmem. Jejich optimální porce se nedá zobecnit, pro každého je jiná – odvíjí se od výkonnosti metabolismu, fyzické aktivity i skladby celého jídelníčku.

Jedno pravidlo však přece jen platí pro všechny: při mlsání ořechových másel k sobě buďte upřímní. Jsou totiž tak dobrá, že se vidina malé čajové lžičky snadno změní v obří lžíci. Nebo tři. Porce uvedená na obalu označená jako „jedna čajová lžička“ se rovná přibližně 16 gramům másla. Je to méně, než byste možná řekli. Rozhodně zapomeňte na vrchovatou lžíci s přetékající okraji. Pokud si ale pohlídáte svůj příjem jako celek nebo budete mít přes den napilno, klidně u snídaně zabořte lžičku do másla pořádně.

 

kesu-maslo

Doporučená denní dávka se nedá zobecnit. Pamatujte ale na to, že másla jsou poměrně kalorická.
 

Ořechová másla jsou prostě láska. Potvrdí vám to jedenáct z deseti ochutnávačů! Jedna lžička málokdy stačí a načatá sklenička ve spíži vám jednoduše nedá spát. Ať tak či tak, věříme, že si toto krémové potěšení oblíbíte stejně jako my. Pokud se budete řídit našimi radami o výběru a neslupnete na posezení celou sklenici, můžete mlsat s pocitem, že svému tělu dopřáváte to nejlepší.

 

 

logo_small