Kešu ořechy

Nejprodávanější

Kešu ořechy natural 1 image
 
od 205 Kč
(od 178 Kč bez DPH)
Kešu ořechy JUMBO EXCLUSIVE 1 image
 
od 35 Kč
(od 30 Kč bez DPH)
MYX Ořechy Exclusivka - ořechy 1 image
 
od 37 Kč
(od 32 Kč bez DPH)
MYX Ořechy Základka - ořechy 1 image
 
od 148 Kč
(od 129 Kč bez DPH)
MYX Ořechy Salty - pražené ořechy 1 image
 
od 166 Kč
(od 144 Kč bez DPH)
Kešu ořechy pražené solené 1 image
 
od 238 Kč
(od 207 Kč bez DPH)
MYX Cestovatelka - ořechy a sušené ovoce 1 image
 
od 35 Kč
(od 30 Kč bez DPH)
MYX  Sportovec - ořechy, sušené ovoce, semínka 1 image
 
od 30 Kč
(od 26 Kč bez DPH)
Pražené kešu v pepři 1 image
 
od 308 Kč
(od 268 Kč bez DPH)
Kešu ořechy drcené 1 image
 
od 263 Kč
(od 229 Kč bez DPH)
13 položek celkem
Kešu ořechy natural 1 image
od 178 Kč bez DPH
od 205 Kč
Kešu ořechy JUMBO EXCLUSIVE 1 image
od 30 Kč bez DPH
od 35 Kč
MYX Ořechy Exclusivka - ořechy 1 image
od 32 Kč bez DPH
od 37 Kč
MYX Ořechy Salty - pražené ořechy 1 image
od 144 Kč bez DPH
od 166 Kč
Kešu ořechy pražené solené 1 image
od 207 Kč bez DPH
od 238 Kč
Kešu ořechová pasta 1 image
364 Kč bez DPH
419 Kč
MYX  Sportovec - ořechy, sušené ovoce, semínka 1 image
od 26 Kč bez DPH
od 30 Kč
Pražené kešu v pepři 1 image
od 268 Kč bez DPH
od 308 Kč
MYX Ořechy Základka - ořechy 1 image
od 129 Kč bez DPH
od 148 Kč
Kešu ořechy drcené 1 image
od 229 Kč bez DPH
od 263 Kč
MYX Cestovatelka - ořechy a sušené ovoce 1 image
od 30 Kč bez DPH
od 35 Kč
Kešu máslo 1 image
412 Kč bez DPH
474 Kč

Kešu ořechy informace a zajímavosti

                                                

Kešu jsou olejnaté ořechy ledvinkovitého tvaru, s jemnou chutí. Patří mezi oblíbená občerstvení, podávají se ve všech formách. Nejoblíbenější jsou kešu natural, pražené, solené. Tyto lze snadno najít na kterémkoliv tržišti, anebo obchodu. Vyrábí se z nich také chutné máslo, a používá se také jako přísada do salátů. Kromě skvělé chuti jsou zároveň prospěšné lidskému zdraví, obsahují důležité minerály a vitamíny. Doporučená denní dávka je asi 30 – 50g , což je asi jedna hrst kešu oříšků.

Kešu ořechy jsou plody stromu Ledvinkovníku západního, stromu, rostoucího v tropických oblastech, stromu dorůstajícímu do výšky 10 – 15 metrů.

Pro potřeby produkce ale byly vyšlechtěny menší, trpasličí, kešu stromky, vysoké 5 – 6 metrů, které začínají rodit v prvním roce a ve třetím roce se produkce z ekonomického hlediska vyplatí, výnosnost v tomto roce bývá zhruba tuna na hektar. Plodem tohoto stromu jsou jablka, oříšky kešu jsou semena těchto jablek. Stromům se daří v tropických a subtropických oblastech, kde bývá nedostatek ročních srážek.

Strom pochází z pobřežních oblastí Brazílie. V 16. století byl rozšířen na další kontinenty Portugalci, kteří oblast Brazílie kolonizovali. Strom byl rozšířen nejdříve do Portugalských kolonií v západní Africe, kde začal být pěstován kvůli svému drahému dřevu, jablkům a kešu oříškům. Postupně byl zavlečen do dalších zemí, kde měli Portugalci své obchodní zájmy, do dalších Afrických zemí a zejména Indie, která je v současnosti hlavním světovým producentem kešu ořechů.

Co se produkce kešu týče, první místo v produkci patří Indii, druhé místo patří Pobřeží slonoviny. Důležitými světovými producenty jsou také Vietnam a Brazílie.

Kešu ořechy a zdraví

Je mnohokrát prokázáno, že kešu ořechy mají velmi kladné účinky na naše zdraví. A dokážou být skvělým pomocníkem k prevenci mnoha neduhů. 

S kešu ořechy ke zdravému srdíčku

Obsahují oproti ostatním oříškům nižší obsah tuku. Kromě toho, zhruba 66% tuků kešu tvoří nenasycené mastné kyseliny, podobné těm co jsou v olivovém oleji, které jsou pro srdce velmi prospěšné, regulují hladinu krevních tuků, čímž snižuje riziko onemocnění srdce.

Chcete-li snížit riziko onemocnění srdce a cév, vychutnejte si hrstku nejlépe nepražených kešu nejméně čtyřikrát týdně.

Prevence onemocnění krve

Pravidelná konzumace kešu ořechů v omezeném množství pomáhá při prevenci krevních onemocnění. Obsahují velké množství mědi, právě jeho nedostatek, společně s železem způsobuje chudokrevnost, snížené množství hemoglobinu, červeného proteinu obsaženého v krvi, důležitého pro transport kyslíku z plic do orgánů a buněk.

Pro zdravé vlasy a pleť 

Kešu oříšky jsou velmi zdravé i pro naši pleť a vlasy, co se pleti týče, platí to zejména pro olej, který obsahuje množství selenu, důležitého oxidantu chránícího buňky, zabraňující pleťovým neduhům jako je například akné. Konzumace kešu ořechů je zároveň prospěšná pro zdravou pokožku hlavy a vlasů. Měď obsažená v oříšcích pomáhá při tvorbě pigmentu, melaninu, chránícího pokožku před UV zářením. Také pozitivně ovlivňuje barvu vlasů a zlepšuje jejich strukturu.

Pomoc při hubnutí

Jsou všeobecně považovány za velmi tučné ořechy a jsou spojeny s přibíráním váhy. Opak je ale pravdou. Obsahují omega 3 mastné kyseliny, které urychlují metabolismus a pomáhají spalování tuků, proto nezpůsobují buď žádné, nebo jen minimální přírůstky hmotnosti. Kešu jsou proto ideální pro lidi, kteří chtějí zhubnout, protože dodávají velké množství energie už při malém množství, a udrží nás syté, měli by ale být konzumovány v syrové podobě.

Obsah vitamínů

B1 – Působí na nervový systém, zlepšuje paměť, celkové podporuje mozkovou činnost a zároveň pomáhá i s překováváním drobných psychických problémů, jako je nepozornost a zmatenost. Tento vitamín neumí naše tělo „skladovat“ proto je vhodné ho čas od času doplňovat.

B3 – Snižuje hladinu škodlivého cholesterolu v krvi, snižuje vysoký krevní tlak, hodí se jako prevence srdečních onemocnění a pomáhá při stresových situacích

B5 - Důležitý pro tvorbu nových buněk, zdravé pokožky, vlasů a nehtů, kloubů, podporuje imunitu

B6 – pomáhá urychlovat reakce v buňkách, důležitý pro přeměnu zásob cukru na energii

E - Antioxidant, zpomaluje stárnutí buněk, prevence proti mutacím buněk a nádorovým onemocnění, zvyšuje plodnost

K - Prevence poruch krevní, podporuje srážlivost krve, zamezuje řídnutí kostí a zubů

Kyselina listová - Důležitý pro těhotné ženy, podporuje vývoj plodu, zároveň podporuje růst

Speciality z kešu

Sušené kešu, pražené, solené, či obalované v čokoládě známe každý, prodávají se v každém obchodě a každý z nás je určitě jedl, proto pro vás máme pár dalších tipů na to, jak si kešu oříšky pořádně vychutnat:

  • Kombinace kešu a jiných oříšků je dobrá volba, pokud chceme zdravou svačinu, která dodá energii a uspokojivě zasytí i v malých dávkách.
  • Namočte ½ šálku oříšků do ¾ šálku vody na 15 minut. Rozemelte na kaši. Přidejte kaši k jakémukoliv dušenému masu, nebo ke kari
  • Přidejte si kešu s medem, případně ještě mandlemi do vašich snídaňových cereálií
  • Užijte si mléko z kešu ořechů - nechte rozmočit ½ hrníčku kešu ve vodě asi 8 hodin, poté smíchejte s dvěma šálky filtrované vody a rozmixujte, pro sladší verzi mléka přidejte trochu medu, či javorový sirup
  • Pokud jste fanda asijské kuchyně, nebojte se je rozdrtit a přidat do thajských a čínských pokrmů

Zajímavosti o kešu

Nejsou to ořechy, ale z technického hlediska se jedná o semena jablek, která jsou poživatelné jako normální ovoce, vyrábí se z nich marmeláda, a dají se jíst i syrová, člověk by si měl však dát pozor na jedovatý obal, obalující semena těchto jablek.

Můžete je najít i ve svém autě, kešu oříšky jsou obaleny v obalu pryskyřice, která je sice jedovatá, ale našla své využití v průmyslu, kde se používá na výrobu brzdových vložek a jako aditivum do barev a auto laku.