🎉 Oslava 10 let už jen do neděle. Křupněte si party dobroty s 10% SLEVOU! 🎈

Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Co mlsat v dietě aneb čím nahradit brambůrky?

ve čtvrtek 14. 4. | 3996x přečteno | 6 minut čtení


Plavková sezóna se blíží a vy si (jako každý rok) říkáte, že odteď už žádné brambůrky, solené preclíčky nebo jiné slané snacky! Až na vás zase přijde večer u televize mlsná, vystačíte si s alternativou: tyčinkami z mrkve a celeru… Plán je to úctyhodný, ovšem syrová zelenina zažene chutě málokterého mlsouna. Naštěstí pro vás máme dobrou zprávu. Dáme vám tipy, jak mlsat zdravěji, čím nahradit chipsy a zároveň si u toho pořádně pochutnat i zakřupat!

Sdílet



Co mlsat v dietě aneb čím nahradit brambůrky?

Co se v článku dozvíte?

Mlsání pro gurmány i fitness nadšence

Všimli jste si, že si film nebo seriál užijete mnohem víc, když si během sledování pochutnáte na něčem křupavém? Pak rozhodně nejste sami! Je tu ovšem jeden problém: klasické brambůrky rozhodně nepatří ke zdravým potravinám, takže vám slastný pocit při každém křupnutí mohou snadno pokazit výčitky svědomí. A to by byla velká škoda.

Dali jsme tedy naše chytré hlavy dohromady a chtěli jsme přijít na to, čím nahradit brambůrky. Po čem tak sáhnout, když chceme mlsat zdravěji, ale zároveň si pochutnat a zakřupat? Na výsledky našeho intenzivního a náročného bádání se mrkněte do naší nové kategorie snacků!

Kterak fazolky strčily brambůrky do kapsy

Hvězdou celé kategorie jsou bezesporu fazolové lupínky. Vřele je doporučujeme vyzkoušet nejen těm, kdo si chtějí zamlsat a zároveň si hlídají linii, ale i všem ostatním – a to bez výjimky! Jakmile tuhle dobrotu ochutnáte, na brambůrky si už ani nevzpomenete. Když vedle sebe navíc srovnáte výživové hodnoty obou křupavých dobrot, nebudete věřit vlastním očím! Fazolové lupínky jsou v tomto ohledu vítězem, kterému brambůrky s vysokým obsahem tuku, soli a kalorií nesahají ani po kotníky. Jen se koukněte na ty proteiny

Porovnání nutričních hodnot chipsů a fazolových lupínků*

 EnergieTukySacharidyBílkovinySůl
Klasické brambůrky2205 kJ / 529 kcal33 g50 g5 g1,5 g
FAZOLOVÉ LUPÍNKY SOLENÉ1709 kJ / 472 kcal17 g45 g25 g1 g
FAZOLOVÉ LUPÍNKY CITRON A PAPRIKA1690 kJ / 404 kcal16,2 g32,4 g24,3 g1 g
FAZOLOVÉ LUPÍNKY PEPŘ A CITRON1709 kJ / 409 kcal16,2 g33,5 g24,3 g1 g

* hodnoty na 100 g

A tak jsme si řekli, že jim musíme dát ještě další atraktivní příchutě. Kombinace jemně štiplavého citronu a papriky i kombo pepř a citron se brzy vyšvihly na přední příčky naší pomyslné soutěže. V porovnání s klasickými brambůrky obsahují naše ochucené fazolové lupínky poloviční množství tuku a celkově zhruba o čtvrtinu méně energie, což z nich neoddiskutovatelně dělá zdravější alternativu.

Na jednom 200g pytlíku, který občas zmizí jako nic, oproti brambůrkům spořádáte asi o 1000 kJ méně. To zhruba odpovídá energii, kterou obsahuje například půl tabulky čokolády nebo hamburger z McDonald's. *

Ve výčtu kladů ale můžete pokračovat ještě dál. Fazolové lupínky obsahují dokonce skoro čtyřikrát více proteinů než chipsy! Vyrábíme je totiž z fava fazolí, které patří k bohatým zdrojům rostlinných bílkovin. To v bramborách abyste bílkoviny pohledali. Během sledování televize si tak můžete dopřávat opravdickou proteinovou bombu, která navíc díky vláknině zasytí. Odhalte jejich kouzlo v plné kráse – o lupíncích jsme dokonce sepsali samostatný článek.

*Upozorňujeme, že tento přepočet uvádíme jen pro představu a rozhodně vás nenabádáme, abyste si ušetřené kalorie užili návštěvou fast foodu! 

Bílkovinami nabité dobroty

Zvláště pokud patříte mezi aktivní sportovce, nebo dokonce vyznavače fitness, při pohledu na tabulku s nutričními hodnotami koukáte vždy jako první na řádek s bílkovinami. A to je zcela v pořádku, protože každý správný sporťák ví, že právě příjem bílkovin je důležitý nejen pro budování a regeneraci svalů.

Luštěninové snacky jsou plné bílkovin a chuti. Křupněte si je taky!

Zároveň ovšem platí, že informace uvedené v příslušném řádku vás u většiny křupavých dobrot a zobání většinou moc nepotěší. Naštěstí  existují i světlé výjimky! Například naše vyladěné směsi ze sójových bobů a dalších luštěnin, které obsahují přes 30 % bílkovin a zároveň nízké množství sacharidů i tuků. 

Porovnání nutričních hodnot chipsů a luštěninových MYXů

 EnergieTukySacharidyBílkovinySůl
Klasické brambůrky2205 kJ / 529 kcal33 g50 g5 g1,5 g
MYX SALTY BEANS1766 kJ / 421 kcal14,2 g34,9 g 33,3 g 1 g
MYX SPICY BEANS1796 kJ / 428 kcal16,2 g35,7 g31,4 g1,5 g

* hodnoty na 100 g

V MYXu Salty beans najdete kromě sójových bobů také pražené fazolky a hrášek. Věřte, že až tuhle nadupanou kombinaci ochutnáte poprvé, nebude se vám chtít věřit, že se pyšní tak skvělými nutričními hodnotami. A je pravděpodobné, že se okamžitě stane stálicí ve spíži.

Pro odvážnější chuťové pohárky máme MYX Spicy beans. Díky pikantní chuti a vysokému množství bílkovin vám bude stačit jenom malá porcička, kterou při svých sportovních výkonech hravě spálíte. Nebo pokukujete po novinkách Power, Balanc a Vulcano

Vybalancujte své mlsání s MYXem Balanc.

Špetka Asie do každé spíže

Další skvělou možnost, jak nahradit chipsy, představují naše rýžové krekry. Tato mňamózní specialita pochází z Japonska, kde ji nazývají senbei. Dokřupava opražené a fantasticky vychucené rýžové plátky si zamilujete na první křupnutí. Hlavním nutričním plusem některých příchutí je asi o čtvrtinu nižší kalorická hodnota než v brambůrcích. A co se týká tuku, je to ještě růžovější. Nebo rýžovější? 

Porovnání nutričních hodnot chipsů a rýžových krekrů

 EnergieTukySacharidyBílkovinySůl
Klasické brambůrky2205 kJ / 529 kcal33 g50 g5 g1,5 g
Rýžové krekry pepř a sezam1769 kJ / 419 kcal8 g 76 g 8 g1,5 g
Rýžové krekry rajče a bylinky1831 kJ / 436 kcal12 g 73 g 8 g1 g

* hodnoty na 100 g

Hlavní výchozí surovinou je v tomto případě rýže, a tak krekry obsahují relativně velké množství sacharidů. Jestli si tedy hlídáte příjem uhlohydrátů, dopřejte si tuhle lahůdku pouze v přiměřeném množství. 

Pokud milujete kořeněné snacky, vyzkoušejte příchuť pepř a sezam, která nezklame žádného vyznavače ostrých chutí. Rýžové krekry rajče a bylinky vás pak přenesou rovnou do slunné Itálie. Kromě zobání k televizi či drinku je můžete přihodit do salátu nebo místo krutonů do polévky, čímž svým kulinářským výtvorům dodáte skutečný šmrnc.

Na brambůrky si už ani nevzpomenete

I když máte rádi kešu, rozhodně nemusíte mít strach, že by fazolové lupínky, rýžové krekry nebo pražené sójové boby neuspokojily vaše chutě po slaném snacku k televizi, naopak! Jejich vyladěná chuť a křupavá textura vás zvednou ze židle, respektive posadí zpět na gauč. A víte, jak se říká, že zákazník má vždycky pravdu? Máme radost, že nám ti naši v hodnocení zdravého mlsání dávají za pravdu. Přesvědčte se sami na vlastní chuťové pohárky! 

Čtěte také

Líbí se Vám článek?

Přihlaste se k odběru a dostávejte další zajímavé články do e-mailu každý týden.

Odebírat

Kam dále?

zavřít

Přihlášení pomocí e-mailu

Zapomněli jste heslo?