🎄 Brno, Olomouc a Zlín – naše tři prodejny na náměstí mají až do Vánoc otevřeno i v neděli do 12:00❗️

Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

10 nejlepších superpotravin: Superhrdinové v říši jídla

v pátek 29. 10. | 1089x přečteno | 8 minuty čtení


Když se řekne superpotraviny, co se vám jako první vynoří v mysli? Ovoce se superschopnostmi, hrdinové v říši zeleniny a semínek, podivně zelené nahořklé prášky do smoohtie? Superpotraviny chrání naše tělo před zloduchy, kteří napadají zdraví a zároveň mají super vyživovací schopnost. A asi byste ani neřekli, co všechno se tak může nazývat! Co jsou takzvané superfoods zač a jaké mají superschopnosti?

Sdílet



10 nejlepších superpotravin: Superhrdinové v říši jídla

Co se v článku dozvíte?

První superjídlo na světě

Dle harvardské School of Public Health to vše začalo s banány. Tedy dnes bychom řekli čistě jako marketingový tah. Ve dvacátých letech minulého století vedla společnost United Fruit Company řadu barevných reklam banány. Ty oslavovaly přínos banánů pro zdraví, byl publikován výzkum o benefitech banánů pro organismus a brzy se tropické ovoce stalo synonymem pro zdraví. A časem taky první potravinou označenou jako superfood.

Potraviny versus superpotraviny

A není to tedy jen marketingový tah? Asi si nemusíme dlouze rozebírat, že některé potraviny vynikají – svou nutriční vyvážeností, obsahem vitamínů i minerálů nebo způsobem jejich přípravy. Čím se tedy superpotraviny liší od těch běžných? Jejich přidaná hodnota spočívá především v jejich příznivých účincích pro naše tělo.  

Superpotraviny poskytují organismu značné množství živin a většinou mají méně kalorií. Obsahují také vyšší množství minerálů, vitamínů a antioxidantů, což nám pomáhá ke správné obranyschopnosti a posilování imunity.  

Superpotraviny a imunita
Superpotraviny díky vysokému obsahu vitamínů, minerálů a antioxidantů dokážou nastartovat vaši imunitu!

Co je na nich tak super?

Lidé kupují superpotraviny hlavně proto, že jsou přesvědčeni a přesvědčováni o tom, že jim tyto potraviny zlepší zdraví. Ale ke všemu se musí přistupovat s pokorou rozvahou. Sníst půl kila goji na posezení asi nezvládne nikdo a tři borůvky každé ráno vás před nachlazením neochrání. Důležité je tyto potraviny zařazovat do jídelníčku pravidelně a v dostatečném množství – až tehdy můžou svými vitamínovými a antioxidačními kouzly dělat divy. 

Mezi nejvzácnější složky superpotravin patří zejména antioxidanty. A zvláště pak vitamíny A, C a E, z minerálních látek to jsou měď, zinek a selen. Výrazné antioxidační účinky mají i látky zvané polyfenoly a flavonoidy, které najdeme i v běžném ovoci a zelenině, oříšcích nebo třeba zeleném čaji.  

Co na to legislativa

V obchodech či na internetu najdete obrovské množství produktů, které jsou označovány štítkem superpotravina. Definice superpotraviny je ale tak vágní a nepřesná, že se o ni žádná vyhláška nemůže opřít. Co tedy ochrání spotřebitele?

Dle evropské regulace by prodejci neměli své zákazníky uvádět v omyl v oblasti prospěšnosti potravin pro jejich zdraví, pokud tyto informace nejsou podložené specifickými zdroji či studiemi. Regulace samotná se zaměřuje hlavně na používání výživových a zdravotních tvrzení. Ve zkratce byste se tak na žádném obalu zázvorového čaje neměli dočíst, že „zabrání rýmě“.  

Kromě toho, že goji posiluje přirozenou imunitu, funguje taky jako přírodní afrodiziakum!

Exotika i rostliny z babiččiny zahrádky

Když se řekne superfoods, možná si jako první představíte exotické potraviny, které se na našem trhu hledají o něco hůř a většinou máme problém je nejenom zařadit do každodenního jídelníčku, ale taky vyslovit. Maca, moringa, chlorella, chia, goji či ashwagandha.

Tahle exotika je sice hezká, v minulosti si o ní ale mohli Češi jen nechat zdát. Neznamená to ale, že by naši předci superpotraviny nejedli! Ony se totiž nachází i u nás v České republice. Jde například o zázvor, česnek, cibuli, brokolici, brusinky, zelí, vlašské ořechy či lněná semínka.

10 nejlepších superpotravin

I když žádná potravina nevyléčí vaše neduhy, neházejte zdravou stravu a superpotraviny přes palubu. Jejich síla je hlavně v podpoře obranných mechanismů našeho těla. A kdo by nepotřeboval trošku vzpruhy každý den?

Naštěstí nemusíte pro superpotraviny chodit daleko. A když je nakombinujete navzájem do dokonalé synergie, váš imunitní systém vám jen a jen poděkuje.

Které superpotraviny si dát? Poradí náš seznam!  

1. Bobule

Ať už se jedná o  maliny, jahody, borůvky, ostružiny nebo brusinky, můžeme se zaručit za jejich silnou antioxidační schopnost. Ta je důležitá pro zdraví srdce nebo prevenci zánětlivých stavů. Vychutnejte si je jako součást snídaně, dezert, do salátu nebo do smoothie. Čerstvé mohou být těžko dostupné mimo sezónu, ale nebojte se sáhnout po těch lyofilizovaných. Mrazem sušené bobule si totiž kromě chuti zachovávají i všechny své cenné látky!

Už jste měli prášek z lyofilizovaných borůvek? Jsou to jen rozemleté bobule, které obarví a ochutí každý dort!

2. Česnek

Česnek je oblíbeným pomocníkem v kuchyni díky své výrazné chuti, ale po staletí se také používá pro své blahodárné účinky pro zdraví. Výzkumy prokazují, že česnek obsahuje látky účinné při snižování cholesterolu a krevního tlaku a také podporuje imunitní funkce.

3. Zázvor a kurkuma

Při takovém nachlazení se zázvorem často vůbec nešetříme. Víte ale proč? A proč bychom si jej měli čas od času dopřát i jako prevenci? Kořen zázvoru obsahuje antioxidanty, jako je třeba gingerol. To je právě látka se silnými protizánětlivými a antioxidačními vlastnostmi, která podporuje i imunitní systém.  

Podobně vzácnou superlátku obsahuje i kurkuma, jasně žluté koření, které původně pochází z Indie a používá se k vaření. Studie ukazují, že barvivo kurkumin, které stojí za její jasně žlutou barvou, může být účinné při prevenci chronických onemocnění i jako podpora imunity.

4. Brokolice

Překvapení, že brokolice je superpotravina? Brokolice je obzvláště bohatá na rozpustnou vlákninu, což je druh vlákniny, o které analýzy naznačují, že je účinná při snižování LDL („špatného“) cholesterolu. Protože zdravá hladina cholesterolu snižuje riziko srdečních chorob, mrtvice a vysokého krevního tlaku, může tak brokolice přispět ke zdraví srdce. No vzpomeňte si, kdy jste si ji naposledy dopřáli.

5. Spirulina

Spirulinu konzumovali už Aztékové, ale stala se znovu populární, když NASA navrhla, že by mohla být pěstována ve vesmíru pro astronauty. To už musí něco znamenat, co říkáte? Obsažený phycocyanin totiž pomáhá bojovat proti volným radikálům a poskytuje působivé antioxidační a protizánětlivé účinky. Kromě toho nemusí být na škodu si čas od času od spiruliny odpočinout a dopřát si podobný zázrak ve formě chlorelly.

kurkuma, zázvor, česnek jako superpotraviny
Kurkumu, zázvor a česnek mějte po ruce v kuchyni i když nejste nemocní!

6. Chia semínka

Proč jsou chia semínka tak super? Díky vysokému obsahu rozpustné vlákniny! Chia jsou jedním z nejlepších zdrojů vlákniny na světě. Jsou schopná absorbovat vodu až na 10–12násobek své hmotnosti. To zvyšuje pocit plnosti a pomalejší vstřebávání jídla.

Vláknina také živí přátelské bakterie ve vašem střevě, což je důležité pro udržení výživy střevní mikroflóry. Kromě toho jsou zásobárnou bílkovin, omega-3 kyselin, vápníku, fosforu a hořčíku.

7. Zelí a fermentované potraviny

A když už jsme u té mikroflóry… Věděli jste, že zdravá střeva jsou základ? Pomůžou vám k nim hlavně fermentované potraviny – ať už se jedná o zelí, kefíry nebo třeba kombuchu či tibi limonádu. Mrkněte, jak takovou tibi limonádu připravit doma

8. Moringa

Pochází z daleké Indie a v orientální medicíně se používá už několik tisíc let. Patří mezi zelené superpotraviny a do našich končin se její věhlas dostává jen postupně. Moringa obsahuje celou řadu minerálů a téměř celou abecedu vitamínů. Má schopnost regulovat hladinu cukru v krvi, působí protizánětlivě a antibakteriálně. Přesvědčit se o jedinečnosti moringy a jejím přínosu pro zdraví můžete tady.  

Moringa superpotravina
V orientální medicíně se moringa používá už tisíce let.

9. Kakaové boby a čokoláda

Že jsou kakao, kakaové boby a hořká čokoláda plné antioxidantů, asi víte. Podle studií navíc podporují zdraví mozku a vyvolávají v nás pocit štěstí! Umí pomoci zbystřit naše kognitivní funkce, zlepšit paměť, pomůžou při učení a doplní minerály.

Hořká čokoláda je plná minerálů, jako jsou měď, mangan, železo a hořčík. Mangan podporuje tvorbu kolagenu – proteinu, který pomáhá udržovat pleť mladistvou a zdravou. A k čemu je dobrý hořčík v těle? Čtěte!

Čokoládu vybírejte kvalitní – měla by mít podíl kakaa alespoň 70 %.

10. Konopná semínka a protein

Nemusíte se jich bát, na konopných semínkách se nestanete závislí. Tedy pokud nepočítáme závislost na jejich superschopnostech – na ty je jednoduché si zvyknout. Semena konopí kromě fosforu, hořčíku, vápníku, železa, manganu, zinku, mědi, vlákniny a omegy -3 a -6 mastných kyselin obsahují také sloučeniny zvané lignanamidy, které mají silné antioxidační vlastnosti.

Účinné látky konopí můžete do svého jídelníčku zařadit i ve formě konopného proteinu. Charakteristický je mimo jiné i obsahem gamma globulinu, který podporuje imunitu.

Superpotraviny do boje!

Co se stane, když zařadíte superpotraviny do svého běžného dne? Rozhodně si vylepšíte nutriční hodnotu svého jídelníčku. Nabušíte své tělo antioxidanty, a tak se nebudete muset obávat o své zdraví v sezónách rýmy a nachlazení.

Na pravidelné doplňování důležitých vitamínů ale myslete v průběhu celého roku. Za záchrannou brzdu pak nebudete muset tahat tak silně! A když už to bude potřeba, zkuste třeba podzimní energy smoothie

Na podzimní energy smoothie budete potřebovat:

Vše hoďte do mixéru a pořádně promixujte. Stejně jak se suroviny budou točit v mixéru, zatočíte i vy s podzimními bacily!

Buďte stále ve střehu

Stinnou stránkou superpotravin je, že se často lidé zaměří pouze na několik konkrétních surovin a čekají, že je spasí. A to není dobře. Rozmanitost v naší stravě je důležitá nejen pro získání široké škály základních vitamínů a minerálů, ale také se díky ní omezí rizika vyplývající z jednostranně zaměřeného stravování. Nejčastěji to je nedostatek nebo naopak nadbytek vitamínů, minerálů či tuků.

Ideální balanc by si měl najít každý sám, určitě se ale vyplatí poohlédnout se po osvědčených způsobech stravování. Třeba středomořské dietě. Jídelníček doplňte o ryby, luštěniny, kvalitní oleje a tuky z ořechů, navrch pár superpotravin a čerstvé zeleniny a máte zaděláno na spokojený a zdravý život. Tak s čím začnete jako první?

Čtěte také

Líbí se Vám článek?

Přihlaste se k odběru a dostávejte další zajímavé články do e-mailu každý týden.

Odebírat

Kam dále?

zavřít

Přihlášení pomocí e-mailu

Zapomněli jste heslo?