🎄 Brno, Olomouc a Zlín – naše tři prodejny na náměstí mají až do Vánoc otevřeno i v neděli do 12:00❗️

Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Zdravé ořechy plné antioxidantů. Představujeme pekany!

ve čtvrtek 7. 10. | 1632x přečteno | 7 minuty čtení


Že jste ještě nezařadili pekanové ořechy do svého jídelníčku? Mají příjemně nasládlou chuť a máslovou texturu. A to není všechno, Horste! Budete překvapeni, kolik jiných benefitů pro vaše zdraví ještě mlsání těchto bratranců vlašských ořechů zahrnuje. Když vám nevyhovuje jíst je samostatně, jsou dobrým společníkem v receptech. Například v takovém americkém pekanovém koláči nesmí chybět – není se čemu divit, vždyť k nám přišly právě ze země za velkou louží!

Sdílet



Zdravé ořechy plné antioxidantů. Představujeme pekany!

Co se v článku dozvíte?

Elegantní bratranci z Ameriky

Pekany pocházejí původně z USA, ale z Ameriky se už stihli rozšířit do celého světa. Jejich obliba ani celosvětová produkce sice není tak velká, jako třeba u mandlí nebo kešu, to však neznamená, že bychom si jich neměli vážit. Pekanové ořechy totiž pod svojí skořápkou ukrývají spoustu výživných látek pro zdravý organismus.

Oproti svým bratrancům vlašákům mají elegantnější podlouhlý tvar, krémovější chuť a více kořeněnou vůni. Nejsou nahořklé a často se přidávají do podzimních receptů. Asi znáte pekanové pletence z obchodu, jejich sladká chuť a výrazné aroma ale vynikne i třeba v pekanových tartaletkách a nebo pekanovém bezlepkovém koláči. Mňam!

Pořádná nutriční nálož

Pekany jsou taková malá nutriční elektrárna nabitá vitamíny a minerály. Stejně jako ostatní oříšky! Co je na nich tedy tak speciálního? RAW pekanové ořechy jsou bez cholesterolu a mají nízký obsah sacharidů. Pyšní se nízkým glykemickým indexem, což znamená, že jejich konzumace nezpůsobí skok v krevním cukru, a to ani u lidí s cukrovkou. Dokonale zdravé mlsání si tak může dopřát opravdu každý.

Ořechy občas bývají strašákem všech, co si hlídají kalorický příjem. Jak je to tedy s výživovými hodnotami pekanů? Jsou vůbec zdravé? Nebudeme nic zastírat. Pekanové ořechy jsou poměrně tučné. Mají v sobě ukryto až 72 % tuků, ale nemusíte se bát. Tuky z pekanů jsou hlavně mononenasycené; a mononenasycené tuky jsou pro naše tělo prospěšné – pomáhají snižovat riziko vzniku kardiovaskulárních chorob a a snižují hladinu škodlivého LDL cholesterolu v krvi. Tato nutriční bomba obsahuje i omega-3 nenasycené mastné kyseliny – polynenasycené tuky, které si naše tělo neumí vyrobit a musíme je přijímat z potravy. Takže o své zdraví se s pekany bát rozhodně nemusíte.

Pekanové ořechy tuky
Pekanové ořechy obsahují zdraví prospěšné tuky, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu.

Věděli jste, že pekany jsou i zdrojem vlákniny? Už zhruba 28 gramů pekanových oříšků poskytuje tělu 10 % doporučené denní dávky vlákniny. Navíc obsahují více než 19 vitamínů a minerálů. To už je pořádná dávka zdraví, co říkáte?

Pekanové ořechy jsou nadupané vápníkem, hořčíkem, fosforem, mědí, draslíkem, manganem a obsahují i selen a zinek. Pekany sice neobsahují tolik selenu jako proslulé para ořechy, mají ale jiné výhody. Třeba v nich obsažené vitamíny A a E a zinek podporují imunitní systém a thiamin (B1) zase napomůže lepší přeměně sacharidů na energii.  

Jsou ale poměrně vysokokalorické, a tak platí naše oblíbené pravidlo – všeho s mírou. Pekanové ořechy obsahují přibližně 200 kcal na 30 gramů ořechů, a tak byste určitě neměli sníst na posezení půlku našeho půlkilového ZIP sáčku. I když chápeme, že odolat našim skořicovým pekanům lze jen těžko.  

Dopřejte si je každý den

Máte rádi seznamy? Tak si pojďte s námi odškrtnout 10 důvodů, proč si smlsnout na pekanech každý den!

1. Pekany pro zdravé srdce

Pekanové ořechy jsou skvělým zdrojem mononenasycených mastných kyselin, což je druh tuku, který prospívá zdraví srdce. Studie u lidí s normální hladinou cholesterolu zjistila, že lidé, kteří jedli 68 gramů pekanových ořechů denně, měli po 8 týdnech výrazně nižší hladiny LDL cholesterolu ve srovnání s těmi, kteří nejedli žádné ořechy.  

2. Brání buňky proti stresu

Pekany totiž vedou v obsahu antioxidantů! Výzkumníci z centra dětské výživy USDA Arkansas změřili antioxidační kapacitu více než 100 potravin, včetně ovoce, zeleniny, ořechů, sušeného ovoce, koření a obilovin. Zjistili, že pekanové ořechy se umístily nejvýše mezi všemi ořechy v takzvané antioxidační kapacitě! Antioxidanty pomáhají předcházet oxidaci v tělesných buňkách, která je spojována s mnoha chronickými a degenerativními chorobami, stejně jako s procesem stárnutí.

Pekanové ořechy antioxidanty
Pekanové ořechy obsahují jednu z nejvyšších hladin antioxidantů mezi všemi ořechy!

3. Zinek na zteč!

Pekany obsahují také hořčík, zinek a měď. Výzkum ukázal, že zinek hraje jednu z nejdůležitějších rolí při hojení ran, zejména při poškození kůže. Kromě pekanů se zinek nachází i v dýňových semínkách, tahini pastě nebo třeba piniích. Namíchejte si je všechny do své vlastní ranní granoly pro krásnou a pružnou pokožku. Zinek také hraje zásadní roli v komunikaci mezi nervovými buňkami v hipokampu – části mozku přímo zapojené do procesů paměti, učení a emocí.

4. Dejte hlavu dohromady

Aminokyselina L-arginin stimuluje růst zdravých vlasů a vysoký obsah železa zase zamezuje jejich vypadávání. Pekany se ale postarají nejen o zdraví vašich vlasů, troufnou si zajít ještě dál! Pekanové ořechy podporují i činnost mozku, kognitivní funkce a paměť.  

Například hořčík v nich obsažený hraje významnou roli ve správném fungování svalových a kognitivních procesech v organismu. Mangan zase pomáhá tělu metabolizovat základní vitamíny, jako jsou vitamíny E, C a vitamíny skupiny B, které jsou nedílnou součástí mozkové činnosti.

5. Podporují zdraví žen

Výzkumníci sledovali více než 62 000 žen více než 20 let. Údaje naznačují, že konzumace 10 gramů ořechů denně snižuje riziko vzniku postmenopauzální rakoviny prsou. Boj v prevenci proti rakovinnému bujení svádí za pekany i kyselina ellagová, antioxidant, který umí chránit buňky proti karcinomu. Souvislost s rizikem vzniku těchto onemocnění má i celkový způsob stravování. Slyšeli jste už o středomořské dietě?  

Pekanové tartaletky
Zkusíte jimi příště ozdobit čokoládové tartaletky?

6. Spokojený žaludek a střeva

Vláknina je nezbytná pro trávení. Najdete ji hlavně v zelenině a ovoci, do jídelníčku ji ale dostanete i s pekany! Vláknina reguluje pohyby střev a může dokonce snížit riziko vzniku rakoviny střev. Eliminuje toxiny a podporuje zdravé střevní bakterie. Mrkněte, jak udržovat váš mikrobiom ve formě!

7. Štíhlejší pas? Zkuste nás!

Přidání pekanů do jídelníčku prospěje i vaší figuře. Podle údajů z National Health and Nutrition Examination Survey je konzumace pekanových a jiných ořechů spojena s nižším indexem tělesné hmotnosti (BMI) a obvodem pasu. Vždy je ale potřeba myslet i na to, že ořechy jsou pouze nástrojem, jak do jídelníčku dostat zdravé tuky namísto těch nezdravých. Nevíte, jak je rozlišit? Poradíme!

Tipy na recepty s pekanovými ořechy

Kromě toho, že jejich nasládlá máslová chuť se perfektně hodí ke sladkým dobrotám, vylepší pekanové ořechy i slané pokrmy! Že si to nedovedete představit? Ale kdeže. Až jednou takový recept vyzkoušíte, nebudete moct přestat. 

Mrkvový dort s pekany
Ke zdobení dezertů nebudete potřebovat nic jiného. Dokonale velké pekany se budou vyjímat samy o sobě.

Ozdobí každý koláč a dort!

Nejklasičtější použití oříšků. Přidat je můžete do korpusu, krému i jako ozdobu na dort. U nás najdete pekany s označením Junior Mammoth. Jak už název napovídá, nejsou to žádní drobečkové! Balení obsahuje 98 % celých půlek ořechů, takže už žádné přebírání půl kila omlácených oříšků a složité rozhodování, kterým kouskem nejméně pokazíte jinak dokonale vypadající dezert. Neděláme kompromisy, abyste nemuseli ani vy. Nechte své dezerty mluvit samy za sebe!

Sladké potěšení skrz naskrz

Určitě musíte vyzkoušet tradiční americkou pochoutku v podobě pekanového koláče. Pekany pochází z Ameriky a domácí nejlépe vědí, co s nimi vykouzlit za recepty. Švýcary bychom přece také neučili, jak na sýr. Mezi naše oblíbené recepty rozhodně patří i pekanové tartaletky s čokoládou! Spojení karamelu, čokolády a pekanů je totiž něco neodolatelného.

A pokud hledáte sladké jednohubky na oslavu, kde se chcete blýsknout něčím neotřelým, vyzkoušejte plněné datle. Nadrťte pekanové ořechy, smíchejte je se smetanovým sýrem nebo mascarpone a naplňte jimi krémové Medjool datle.  

Vytuňte si každé ráno

Čeká vás náročný den? Nepodceňujte výživnou snídani! Vylepšete si svou ranní kaši nebo jogurt právě pekany. Jejich příjemně nasládlá chuť se dokonale doplňuje třeba i s kuličkami quionoi, které jsme obalili v karamelu, hodit se ale budou i jen tak na dopolední mlsání. Palivo pro mozek je nejlepší doplňovat průběžně!  

Salát s pekanovými ořechy
Křupavý element v salátech jim dodá duši a punc exkluzivity!

Pekany ve slaných receptech

Ořechy už dávno nejsou superstar sladkých receptů. Do zdravých jídel se přidávají i na slano. Dodají křupavost, božsky máslové tóny a spoustu zdravých tuků. Perfektně zapadnou do salátů, kde pomůžou nahradit vlašské ořechy, a parádně si notují i s houbami. Podrťte ořechy, přidejte olivový olej, máslo, česnek a bylinky. Pekanové pesto pak namažte na topinku, na ni navrstvěte oblíbenou směs hub a večeře je na světě!  

A pokud máte rádi kombinaci nasládlých a slaných chutí, vyzkoušejte náš recept na proteinové palačinky s blumovým čatní.  

Nebojte se vánočního mlsání

Pekany najdete i v Exclusivce, MYXu těch nejlepších ořechů z naší nabídky. Pokud ale milujete sladké mlsání, uchvátí vás pekany ve skořici se solí nebo gurmánský popcorn s javorovým sirupem a pekany. Chuť Vánoc na jedno křupnutí klidně uprostřed července! 

Pekany ve skořici se solí
Už jste měli naše pekanové oříšky se skořicí?

Vědeli jste, že…

  • Existuje více než 1 000 různých odrůd pekanových ořechů.
  • Některé odrůdy pekanů jsou pojmenovány po jejich objevitelích nebo tvůrcích (v případě šlechtění odrůd).
  • Jedna porce pekanových ořechů (30 g) poskytuje asi o 25 % více kyseliny olejové než jedna polévková lžíce olivového oleje.
  • Ve Světě plodů vám nabízíme druhou nejlepší obchodní třídu pekanů – takzvané Junior Mammoth.
  • Vlašské a pekanové ořechy jsou si příbuzné. No vážně.

 

Přečtěte si, jak rostou pekany, pusťte si video a staňte se odborníkem!

Tak šup s nimi do košíku, ať je můžete zařadit do jídelníčku co nejdřív!

Čtěte také

Líbí se Vám článek?

Přihlaste se k odběru a dostávejte další zajímavé články do e-mailu každý týden.

Odebírat

Kam dále?

zavřít

Přihlášení pomocí e-mailu

Zapomněli jste heslo?