Chystáme pro vás nový web! V neděli 19. 9. od 12:00 proto nepřijímáme objednávky. Od pondělního rána už ale budete moci objednávat v novém.

Konečně zdravý salát, který zasytí a chutná. Jak na něj?

 

Salát to nemá jednoduché – milovníci plných pupků se na něj dívají s nedůvěrou, nováčci ve světě zdravé výživy zase s přehnaným očekáváním. Pravda je přitom někde uprostřed a výsledek často záleží jen na vás. Když dodržíte pár osvědčených pravidel, povýšíte salát na plnohodnotné jídlo, které zdaleka nenadchne jen vegany a jiné býložravce. Stačí vědět, jak ho správně poskládat a najít zlatou střední cestu mezi lopuchem ochuceným ranní rosou a skrytou kalorickou bombou. Tak pojďme na to!

 

Co se v článku dozvíte:

  1. Jak připravit výživný a vyvážený salát 
  2. Čím ho ochutit 
  3. Jak z něj udělat hvězdu Instagramu 
 ikona-hod-ok 4 minuty čtení      ikona-klend-ok  29. 7. 2021
tipy-na-salaty
 

Hladu vstup zakázán

Pár zelených listů a dva plátky rajčete – po takovém salátu nejenže budete mít hned hlad, ale ani vám nedodá potřebné živiny. Večerní nájezd na ledničku je tak zaručen. Abyste mohli salát považovat za hlavní a plnohodnotný chod, je potřeba ho trochu „vytunit“.

Tak jako každé vyvážené jídlo, žádá si i pořádný salát porci bílkovin, trochu tuků a ždibec kvalitních sacharidů. O bílkoviny se postará maso, ryba, sýr, tofu nebo luštěniny. Zdravé tuky dodají kvalitní oleje, semínka a oříšky nebo třeba avokádo. V salátu mají důležitou roli – umožní vstřebání vitamínů ze zeleniny, které jsou rozpustné jen v tucích (A, D, E a K). Sacharidy pak zajistí sladší zelenina, jako je mrkev nebo řepa, ale i těstoviny, kuskus nebo kousek pečiva či tortilly k přikusování. Do těstovinového salátu vyzkoušejte proteinové těstoviny, které dodají sacharidy i bílkoviny jedním vrzem. A jestli nevíte, které si vybrat, pomůže náš článek

Inspirovat se můžete osvědčenými kombinacemi pro zdraví, které jsme pro vás zpracovali v článku o food synergy. Skvělým parťákem jsou také klíčky, které ze salátu udělají zdroj nevyčerpatelné energie – přesně takové, jakou překypuje jarní příroda. Do klíčení se můžete vrhnout doma a vypiplat si klíčky z bio semínek.

 

seminka-salat

Křupavý element a zdravé tuky v salátu zajistí třeba piniové oříšky!
 

Pokud ze salátu nechcete mít kalorickou bombu, vyhněte se litrům majonézových dresingů, smaženým kouskům masa v trojobalu, hromadám tučných sýrů, ale i nadměrnému množství avokáda a ořechů či semínek. Ty jsou sice zdravé, ale poměrně tučné a bohaté na energii. Do salátu jich proto přidejte jen hrstku.

 

Pochutnání snadno k mání

Základem gurmánského zážitku jsou kvalitní a čerstvé suroviny. Obraťte se na místní farmáře, sáhněte po BIO kvalitě nebo alespoň pečlivě vybírejte. Naštěstí jsme ve Světě plodů výběr těch nejkvalitnějších surovin provedli za vás – bez kompromisů a ústupků! 
 

Jak salát ochutit?

Někdy stačí jen sůl, pepř, trocha kvalitního oleje a citronová šťáva. Pokud ale toužíte po explozi chutí i s hlasitými fanfárami, vsaďte na osvědčené salátové zálivky.

 
zalivky-balsamico
 
  • Balsamico – balzamikový ocet je italskou specialitou s typicky nasládlou chutí. Hodí se ke všem druhům listových salátů a čerstvé zelenině i k jemným sýrům, jako je třeba mozzarella.
 
 
tahini-dresing
 
  • Tahini dresing – smíchejte sezamovou pastu tahini s trochou vody, citronové šťávy a pravé japonské sójové omáčky tamari, můžete přidat i římský kmín. Tahle zálivka si rozumí se salátem z červené řepy, ale i s grilovanou zeleninou nebo pečenou dýní.
 
 
medovo-horcicna-zalivka
 
  • Medovo-hořčičná zálivka – smíchejte trochu olivového oleje s 2 lžícemi medu a stejným množstvím hrubozrnné hořčice. Podle chuti dosolte a pokud ho máte rádi, přidejte i špetku kopru. Med lze nahradit rýžovým nebo agávovým sirupem. Servírujte k salátu s kousky lososa nebo kozího sýru.
 
 
jogurtovy-dip
 
  • Jogurtový dip – hodí se k zeleninovým salátům všeho druhu stejně jako k drůbežímu masu nebo pečeným bramborám. Poslouží také jako dresing do těstovinového salátu. A jak na něj? Bílý (klidně i rostlinný) jogurt stačí smíchat s trochou soli, prolisovaným česnekem a bylinkami. Pokud zrovna nemáte po ruce čerstvé, vyzkoušejte bylinky sušené mrazem, které si zachovaly původní aroma i maximum chuti. Kam se hrabou sušené bylinky ze sáčku!

 

O výraznou chuť se postará také kvalitní sýr nebo olivy. A jestli máte rádi netradiční chutě, vyzkoušejte zeleninovo-ovocné kombinace nebo salát s melounem. Perfektně osvěží a vyváží slanou chuť dalších přísad.

Závěrečnou třešničkou na dortu jsou pražená a ochucená semínka nebo ořechy. Nasypte si je do sváčonosiče a noste je všude s sebou. I narychlo koupený salát ze supermarketu tak na cestách nebo v práci snadno vyladíte k dokonalosti. Sváčonosič skvěle těsní, takže v něm můžete přenášet i zálivku. A obavy, že vám načichne? Ty hoďte za hlavu! Je vyrobený z kvalitního materiálu, který neabsorbuje chutě ani barvu. Jednotlivé díly sváčonosiče pak jednoduše šoupněte do myčky.

 

servirovani-salatu

Jíme i očima, tak si dejte na servírování salátu záležet!
 

Radost sníst i pohledět

Jíme i očima a díky barevné škále zeleniny je pro ně salát doslova pastvou. Navíc dobře vypadá na fotkách (hvězdy Instagramu, zbystřete)! Základem je salát hezky naservírovat – nejlíp vynikne na bílém nádobí. Zkuste i ozdobné styly krájení nebo sáhněte po spiralizéru, který vytvoří efektní nudličky. A pokud hledáte ještě něco extra, vsaďte na jedlé květy. Vyzkoušejte ty exotičtější nebo vyrazte na louku. Třeba pampeliška nebo sedmikráska přihodí jako bonus i své léčivé účinky.

Většinu salátů je potřeba hned sníst. Listy časem uvadají, zálivka začne pouštět vodu a celý pokrm ztrácí na atraktivitě. Pokud salát servírujete pro více strávníků, nebo ho budete jíst až později, doporučujeme dát zálivku a posyp zvlášť. Každý si tak namíchá čerstvou porci, a navíc si salát doladí podle své chuti.

 

Úvodní salátovou lekci máme za sebou. Nyní je čas obrátit list a vrhnout se na praxi! Dejte nám vědět, jak se vám naše rady osvědčily, a nezapomeňte nás na sociálních sítích u vašich salátových fotek označit. Utřeme slinu a budeme hrdí, že jsme pomohli k dalším spokojeným žaludkům. Tak zdravému chroupání zdar!

 

 

logo_small