Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Biohacking aneb člověče vylepši se

ve čtvrtek 24. 6. | 243x přečteno | 8 minut čtení


Co kdybychom vám prozradili, že můžete hacknout své tělo? Pravděpodobně byste byli překvapení nebo nedůvěřiví, hacking totiž bývá spojovaný převážně s kyber útoky. Ovšem biohacking stojí na zcela jiných základech. Tento způsob nabourávání se do vašeho biologického systému má za úkol jej vylepšit a udělat z vás „superlidi“. V čem ale tento způsob hackingu spočívá? A proč by se měl stát součástí i vašich životů?

Sdílet



Biohacking aneb člověče vylepši se

Co se v článku dozvíte?

Co je to biohacking?

Biohacking spočívá v cílené aplikaci biologických znalostí na lidský organismus pomocí vstupního „hackera“. Dosud však neexistuje jednotná ustálená definice pojmu. Nejpřesněji bychom jej mohli definovat asi takto: „Biohacking je symbióza mezi vaším tělem a technologií, která vám dodá energii a optimalizuje váš výkon.“

Pojem biohacking je ale velmi široký. Začíná u lidí, kteří si každé ráno dopřejí šálek kávy s máslem a olejem, jinak také nazývané jako „bulletproof coffee“. Patří sem i jedinci, kteří mají v těle implantované čipy, a skončit můžeme až u kutilů, kteří používají domácí soupravy pro analýzu DNA. Všechny tyto někdy podivné způsoby mají ale jediný úkol, zlepšit biohackerův život.

Biohacking vs. Biotechnologie

Biotechnologie je široký termín odkazující na studium technologií, které jsou založeny na využívání poznatků biologických procesů. Mezi biotechnologie můžeme zařadit použití bakteriálních kmenů k vaření piva, ale také genetické mutace pomocí CRISPRu.

Pokroky nebo poznatky v biotechnologii často ovlivňují experimenty v biohackingu a naopak. Hlavní rozdíl je v tom, že k biohackingu biotechnologii nepotřebujete. Například hacknout stravu nebo spánek žádnou biotechnologii nevyžaduje, ale pokud si chcete implantovat do těla anténku, bez biotechnologií se asi neobejdete.

Rozdělení biohackingu

Stejně, jako má biohacking mnoho definic a přístupů, má i mnoho podob. Podívejme se na tři základní.  

1. Nutrigenomika

Nutrigenomika se zaměřuje na to, jak jídlo, které konzumujete, spolupracuje s vašimi geny. Tento populární, ale kontroverzní typ biohackingu je založen na myšlence, že celkovou genetickou informaci vašeho těla lze zmapovat a optimalizovat. Jak? Testováním různých potravin, u kterých následně zkoumáme způsoby, kterými ovlivňují naše zdraví, pocity a náladu. Jsme pak schopní na základě těchto pozorování poupravit procesy ve svém organismu. 

2. DIY biologie

DIY biologie je druh biohackingu, který praktikují převážně lidé orientující se ve vědě – například biomedici nebo technici. Využívají znalosti k provádění experimentů na sobě samých. Zkouší to ale mimo kontrolované experimentální prostředí, jako jsou laboratoře nebo lékařské ordinace, a proto se tomuto směru říká DIY (anglicky „do it yourself“ – vyrob si sám). 

3. Body hacking neboli grindering

Grinder je subkultura biohackingu, která považuje každou část lidského těla za vylepšitelnou. Obecně platí, že body hackeři se snaží stát se „kyborgy“. Vylepšují své tělo pomocí různých gadgetů (technologických vychytávek), chemických injekcí a implantátů, aby fungovalo tak, jak si přejí.

biohacking
Hackněte svoje tělo kvalitními potravinami.

Tmářství, nebo fakta?

Občas je těžké uvěřit, že by něco rozumu tak vzdáleného mohlo skutečně fungovat. Biohacking umí být vzrušující, ale některé jeho subkultury nahánějí hrůzu. Pojďme se podívat na funkčnost jednotlivých typů biohackingu. Možná nám to pomůže najít odpověď na otázku, zda má smysl biohacking vůbec praktikovat. 

Funguje nutrigenomika?

Nutrigenomika může „hacknout“ vaši biologii pomocí stravy hned několika způsoby. Její funkčnost je ověřená studiemi, které dokazují, že při její aplikaci na váš život:

 

Nutrigenomika nám sice neumožňuje měnit naše geny, ale jejich expresi ano. Podílí se na tom, zda se určitý gen projeví. A pokud ano, ovlivňuje způsob, jakým k tomu dojde. Nutrigenomika ovšem není jedinou proměnnou v  „hackingové“ hře k ozdravě těla. Úzce s ní spolupracuje také cvičení, úroveň stresu nebo rychlost vašeho metabolismu.

Nutrigenomika nám ale nesestaví optimální stravovací plán jednoduše aplikovatelný pro všechny. Každý z nás je totiž jedinečný na fyzické i mentální rovině. Naším úkolem je tedy najít si individuální způsob stravování i biohackingu, který propojíme se sportem, který nás baví. Jen tak totiž můžeme naše tělo přimět k tomu, aby fungovalo pro nás, a ne my pro něj!

I přes to, že je nutrigenomika individuální, je založená na vyvážené konzumaci přirozených potravin. To vám může zjednodušit náš sváčonosič, s nímž své tělo hacknete jedna, dvě. Nasypat si do něj můžete naše oříšky, semínka, ovoce či zeleninu. Jen vy totiž znáte tu dokonalou kombinaci přesně pro vaše chutě i potřeby. Mrkntěte se na nutrigenomiku blíž v našem článku

biohacking
Se sváčonosičem hacknete svoje tělo i na horách.

Funguje DIY biologie a grindering?

Existuje řada příkladů DIY biologie i grinderingových experimentů, které vedly k překvapivě úspěšným závěrům. Mezi ty nejzajímavější patří například dílo Gabriela Licina a jeho výzkumného týmu. Gabriel roku 2015 podstoupil experiment, při kterém si do očí nechal vstříknout chemickou sloučeninu zvanou chlorin e6, aby dosáhl dočasného nočního vidění. A věřte nebo ne, povedlo se. Licina dokázal v temné noci rozeznat konkrétní osoby pohybující se ve vzdálenosti až padesáti metrů od něj. Experiment byl úspěšný, protože chlorin e6 dočasně změnil molekuly v Gabrielových očích známé jako fotosenzibilizátory. Díky tomu se buňky v jeho očích staly dočasně vnímavější ke světlu.

Ale stejně jako při každém grinderovém experimentu nebo „úpravě“ lidského těla mohlo dojít k vážnému poškození tkáně nebo až ke smrtelným následkům. DIY biologie může být při nedostatečném vyškolení opravdový hazard. Článek z roku 2017 v UC Davis Law Review varoval, že se vystavování škodlivým biologickým činitelům může způsobit zdravotní problémy nebo dokonce porušovat mezinárodní zákony o bioterorismu.

Etika grinderingu je obzvláště ošemetná a takové počínání může být označeno i za nebezpečné. A to nejen pro samotné jedince, ale i pro jejich okolí. Podle článku zveřejněného v oblíbeném americkém deníku New York Times existují i jedinci, kteří si do svých těl vkládali čipy RFID, aby získali přístupy do zabezpečených oblastí v nemocnicích, nebo si do uší implantovali magnety zesilující zvuky, čímž si vytvořili „zabudovaná“ hands free sluchátka.

Tyto futuristické vychytávky vám ale mohou způsobit nechtěné zánětlivé reakce, které většinou vedou k chronickým infekcím. Prokazatelně také zvyšují riziko vzniku rakoviny, takže je doma rozhodně nezkoušejte

biohacking
Raději než na experimentální technologie vsaďte na zdravou stravu!

Naše zdraví všanc biohackingu

Některé metodiky biohackingu naopak balancují na hranici zákona. DIY biologie a body hacking se soustředí převážně na experimenty, které nejsou ve výzkumných zařízeních považovány za bezpečné ani etické. Lepší bude, když vaše tělo hacknete přirozeně. Například vyváženou stravou a nebo optimalizací spánku. K těmto „snazším hackům“ vám většinou stačí pouze chytré hodinky, trocha vědomostí a sem tam nějaká mobilní aplikace.  

Biohacking na doma

Zaujal vás biohacking a hledáte nějaké jednoduché tipy, jak ho začít praktikovat v pohodlí domova? Žádný problém! Našli jsme hned 4 jednoduché způsoby, které nakopnou vaši produktivitu rychlostí světla.

  • Káva dělá den

Kofein je známý jako nakopávač. Šálek černé kávy nebo zeleného čaje dokáže dokonale odstartovat den a navíc pročistí vaše tělo díky blahodárným antioxidantům. Pokud nejste fanoušky kávy ani čaje, dopřejte si pár peciček hořké čokolády nebo hrneček kvalitního kakaa, ve kterých špetku blahodárného kofeinu najdete taktéž. A jestli se považujete za opravdové gurmány, nebojte se vyzkoušet naše kávová zrna v hořké čokoládě, které ve vás probudí explozi energie.

Dávejte si dávky kofeinu každý den ve stejnou dobu a veďte si deník o tom, jak se cítíte během několika minut nebo hodin poté. Cítíte se více soustředění? Nebo snad úzkostní a unavení? O pár dnů později zkuste dávku upravit. Takhle pokračujte, dokud nenajdete ideální množství v přesně daný čas, které nejlépe vyhovuje vašemu tělu.

biohacking
  • Zkuste eliminační dietu

Eliminační dieta spočívá v tom, že ze své stravy vyřadíte určitou potravinu nebo skupinu potravin, které pak pomalu znovu do jídelníčku navrátíte. Důležité při tomto „experimentu“ je pozorovat, jak tato určitá potravina nebo skupina potravin ovlivňuje vaše tělo. Tato metoda vám může skvěle posloužit, pokud se domníváte, že máte alergii nebo zvýšenou intoleranci na určité jídlo či potravinu.  

Eliminační dieta je vystavěna na dvou hlavních krocích:

  1. Ze své stravy zcela odstraníte jednu nebo více potravin.
  2. Vyčkáváte přibližně dva týdny a poté vyloučené potraviny znovu navrátíte zpět do svého jídelníčku.

 

Během druhé fáze pečlivě sledujte, jak vaše tělo reaguje. Že jste byli na vyřazenou potravinu alergičtí prozradí nepříjemné symptomy, které s jejím vyřazením většinou ustupují a po návratu do jídelníčku vás opět začnou trápit. Zpravidla mezi ně patří bolení břicha, únava či zažívací potíže.

  • Modré světlo, které vám zvedne náladu

Světlo ze slunce vám může pomoci nejen se špatnou náladou, ale i s zlepšením vašich kognitivních funkcí. Ukradněte si každý den několik minut jen pro sebe a sluneční paprsky. Uvidíte, zda si nejméně po týdnu všimnete pozitivních změn. A nezapomínejte na ochranu pokožky v podobě opalovacích krémů.

Mějte však na paměti, že sluneční světlo obsahuje stejné modré světlo, které vyzařuje i z obrazovek telefonů a počítačů! Pokud s ním přijdete do kontaktu těsně před spaním, narušuje vaši REM fázi, a tím i cirkadiální rytmus těla. Proto byste neměli před spaním koukat do telefonu, a když už musíte, nastavte si na displeji filtry potlačující modré světlo.

biohacking
Před spaním byste se neměli vystavovat modrému světlu z obrazovek.
  • Dejte šanci přerušovanému půstu

Přerušovaný půst je druh diety, která stojí na tom, že se stravujete pouze v předem určenou dobu. Zbylou část dne hladovíte. Přerušovaný půst může vypadat například takto: Jíte pouze po dobu osmi hodin od 12:00 do 20:00, a poté od 20:00 do poledne následujícího dne hladovíte. Můžete jej zařadit třeba jen několikrát v týdnu.

Přerušovaný půst může mít hned několik osvědčených výhod:

 

Přerušovaný půst ovšem není vhodný pro všechny. Chronicky nemocní, cukrovkáři a těhotné ženy by se mu měli raději vyhnout. A pokud vám nedělá dobře, poraďte se před pokračováním s lékařem. 

Biohacking je kouzlení s lidským tělem. Opravdu vám může dopomoci k tomu, abyste se stali „superlidmi“ a zvýšili svoje pracovní výkony na maximum. Skýtá ale také mnoho nebezpečí, pokud se provádí neodborně. Naše tipy si ale můžete jednoduše vyzkoušet doma. Naučíte se lépe pracovat s vlastním tělem – bezpečně a zdravě! Tak co, hacknete vaše tělo s námi pomocí nutrigenomiky a kvalitních surovin?

Čtěte také

Líbí se Vám článek?

Přihlaste se k odběru a dostávejte další zajímavé články do e-mailu každý týden.

Odebírat

Kam dále?

zavřít

Přihlášení pomocí e-mailu

Zapomněli jste heslo?