Prodejny jsou stále otevřeny. Po-Pá 9:00-18:00, So 9:00-12:00. Čekáme na vás!

Proč jíst kešu?

 

Kešu ořechy jsou bohaté na vitamíny, minerály i nenasycené mastné kyseliny a snadno je zařadíte do svého jídelníčku. Jsou krémové, příjemně křupou a skvěle chutnají přírodní i pražené. V kuchyni se dají zpracovat na mnoho způsobů, nasladko i naslano. Jako většina ořechů, i kešu mohou pomoci zlepšit vaše celkové zdraví. Jsou spojovány s výhodami, jako je hubnutí, lepší kontrola hladiny cukru v krvi a zdravější srdce. Pojďte s námi zjistit, jestli je to pravda!

 

V článku se dozvíte:

  1. Co obsahují kešu
  2. Nutriční hodnoty kešu ořechů 
  3. 7 důvodů, proč jíst kešu 
  4. Jak využít kešu v kuchyni 
  5. 10 zajímavostí, které jste o kešu nevěděli 
 
proc-jist-kesu (15)
 

Co obsahují kešu?

Říkáte si, co všechno může takový malý oříšek obsahovat? Proč kešu jíst a jak mohou být prospěšné našemu zdraví? Největší podíl tvoří tuky, kešu však obsahují převážně nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro tělo prospěšné, protože pomáhají udržovat normální hladinu cholesterolu v krvi. Kromě tuků najdeme v kešu také bílkoviny, sacharidy a nesmí chybět ani vláknina. Z vitamínů obsahuje hlavně vitamín E  významný antioxidant, B-komplex a provitamin A. Z minerálů to jsou draslík, fosfor, magnézium, vápník, sodík, železo, zinek a selen.

Samozřejmě, že nutriční hodnoty se mohou u různých kešu ořechů mírně lišit. Záleží to na původu, odrůdě, ale především na způsobu zpracování. Při vysokých teplotách se mnoho cenných látek ničí, pokud tedy chcete z kešu vytěžit maximum, poslouží přírodní oříšky lépe než ty pražené.

 

Nutriční hodnoty kešu ořechů*

cz_nutricni-hodnoty-kesu-makroziviny
cz_nutricni-hodnoty-kesu-mikroziviny

 

7 důvodů, proč jíst kešu

1. Pomáhají při hubnutí

Ačkoliv vás může odradit vysoký obsah tuků, studie ukázala, že kešu obsahují méně kalorií, než se původně myslelo. Kromě toho jsou ořechy bohaté na bílkoviny a vlákninu. O těch je známo, že snižují hlad a podporují pocity plnosti. Nesmíme ale zapomínat na vyváženou stravu a pohyb.

2. Snižují riziko kardiovaskulárních nemocí

Strava bohatá na ořechy, včetně kešu ořechů, je spojována s nižším rizikem onemocnění jako je mozková mrtvice a srdeční choroby. Kešu je vhodné i pro lidi s diabetem typu 2, protože pomáhá snižovat hladinu inzulínu. Jak ukázala studie, lidé konzumující kešu ořechy měli nižší poměry LDL (špatného) cholesterolu k HDL (dobrému) cholesterolu, než ti, kteří vůbec kešu nejedli. Další výzkumy spojují spotřebu kešu ořechů i se snižováním krevního tlaku.

3. Příznivě působí na pokožku

V kešu ořeších se nachází olej, který příznivě působí na lidskou pokožku. Je to hlavně kvůli obsahu zinku, selenu a fosforu, které zaručí, že vaše pokožka bude přirozeně vláčná a pružná.

 
vyhody-konzumace-kesu
 

4. Má blahodárné účinky na vlasy

Pravidelná konzumace kešu napomáhá i zdraví našich vlasů. Díky obsaženým kyselinám a minerálům kešu pomohou zajistit, že vaše vlasy budou stále zdravé, vyživené a hebké.

5. Pomáhá udržet vaše kosti zdravé

Kešu obsahuje vápník, hořčík a draslík – látky potřebné pro udržení zdravých kostí. Kromě toho obsahují vitamín K, který spolu s vápníkem udržuje kosti ve formě, zajišťuje jejich dostatečnou mineralizaci a chrání je před zlomeninami či osteoporózou.

6. Udržíte si zdravou ústní dutinu

Žvýkání kešu způsobuje nadměrnou produkci slin, které neutralizují bakterie streptokoků v ústech. Kromě toho, žvýkání ořechů masíruje dásně a čistí jinak těžko přístupná místa mezi zuby.

7. Snadno jej zařadíte do jídelníčku

Jednoduše kešu přidáte do jídel nebo z nich vyrobíte vlastní domácí produkty. Pro raw (ne)pečení se často využívají kešu krémy, nasekané oříšky zase skvěle podtrhnou chuť asijských jídel a hodí se i do sladkých kaší. Navíc jsou skvělou zásobárnou energie na výlety i svačiny do práce!

 
vyuziti-kesu-v-kuchyni
 

Jak využít kešu v kuchyni?

Když se řekne kešu, většina z nás si vybaví chutné mlsání, které nabídneme přátelům na stůl nebo kterým si zpestříme večer u filmu. Existuje ale spousta tipů, jak kešu ořechy zpracovat a využít při vaření.

  • Celé nebo nasekané ​​kešu lze přidat do různých pokrmů, od míchaného tofu, přes polévky, saláty až po dušené maso. Zkuste ořechy před použitím opražit na pánvi. Uvidíte, jak se zintenzivní jejich chuť a jídlo krásně provoní!
  • V indické, thajské a čínské kuchyni jsou kešu často kombinovány s rýží.
  • Kešu ořechy jsou často používané i u raw dezertů nebo jako základ korpusu, či domácího ořechového krému. Chcete to zkusit? Náš krémový kešu dort chutná přímo božsky a bez pečení je připravený během chvilky. Stačí vychladit!
  • Kešu pastu ze 100% pražených kešu ořechů nemusíte využít jen při pečení. Namažte ji na toust, budete se olizovat až za ušima!
  • Chcete ozdobit zákusek či dort? Zkuste tentokrát místo mandlí kešu. Naše kešu jsou výstavní kousky nejvyšší obchodní třídy. V balení najdete jen minimum zlomků a buclaté oříšky udělají na dezertu opravdovou parádu.
  • Tak jako další ořechy se i kešu mohou umlít najemno a používat jako náhrada pšeničné mouky.
  • Chutné kešu mléko? Stačí vám kešu, voda a výkonný mixér! Dělá se stejně jako to mandlové.
  • Zkuste kešu ořechy namočit a rozmixovat s jablečným octem nebo citronovou šťávou. Připravíte si tak vlastní bezmléčnou veganskou zakysanou smetanu nebo krémový sýr. Použijte je k dochucení jídel nebo k přípravě vašich oblíbených dezertů bez mléčných výrobků.

Mějte na paměti, že některé pražené a solené kešu ořechy mohou obsahovat značné množství přidaných olejů a soli. Pokud je vaším cílem omezit přebytečnou sůl nebo přidané tuky, je lepší si vybrat některou z nasucho pražených nebo surových nesolených variant.

Kešu mohou způsobit alergickou reakci

Tak jako u jiných potravin, i kešu nám mohou způsobit komplikace jako například alergickou reakci. Ta je způsobena kyselinou anakardovou. Nejrizikovější skupinou jsou malé děti. Mezi příznaky patří svědění kůže, potíže s dýcháním a bolesti břicha, které může doprovázet zvracení a průjem.

Příznaky alergie na kešu se obvykle objeví okamžitě po vystavení alergenu. Zřídka kdy příznaky začínají později po konzumaci. Pokud by se u vás projevil některý z příznaků, kontaktujte svého lékaře.

 
zajimavosti-o-kesu
 

10 zajímavostí, které jste o kešu nevěděli

  1. Na spodní straně kešu jablíčka najdeme nám známé „oříšky“. Ve skutečnosti se jedná o semena tohoto plodu.
  2. Z jednoho jablíčka můžeme získat pouze jeden kešu oříšek.
  3. Ze dřeva kešu stromu se vyrábí nábytek známý také jako bílý mahagon.
  4. Z kešu jablek se vyrábí džem či kompoty.
  5. Také se z nich lisuje šťáva, ze které se vyrábí víno, pálenka nebo ocet.
  6. Semeno je obklopeno dvojitým pláštěm – skořápkou, která obsahuje žíravou fenolovou pryskyřici (silný toxin dráždící pokožku).
  7. Ze skořápek kešu ořechů se získávají látky, které lze použít v mnoha směrech: jako maziva, hydroizolace nebo barvy.
  8. Kešu nikdy nejsou tak úplně RAW. Kešu ořechy jsou před odstraněním skořápky vždy ošetřeny pražením, vařením nebo horkou párou. Tím se neutralizuje toxický olej, který může dráždit pokožku, a tvrdá skořápka jde pak snáze rozlousknout.
  9. Takzvané „raw kešu“, které jsou k dostání v obchodech, byly vařené, ale ne pražené.
  10. Kešu ořechy mají obvykle před pražením zelený odstín.

 

Zařaďte si kešu do svého jídelníčku! Pomůže vám k tomu třeba i naše produktivní krabička. Naplňte její část přírodními či praženými kešu ořechy, které vám dodají energii ve škole, v práci, na tréninku i na výletě.

 

logo_small