Chystáme pro vás nový web! V neděli 19. 9. od 12:00 proto nepřijímáme objednávky. Od pondělního rána už ale budete moci objednávat v novém.

Nedostatek selenu? Para ořechy ho vyřeší raz dva!

 

To jsem z toho jelen – kde vezmu ten selen? Stačí jeden až dva para ořechy denně a je vystaráno. A proč to vlastně řešit? Selen je neprávem přehlíženým prvkem, který často zastiňuje známější zinek. Oba jsou přitom pro naše zdraví zásadní a navíc se skvěle doplňují. Jaké funkce má selen v lidském těle, proč se při hledání jeho zdrojů spolehnout právě na para ořechy a v jakých dalších potravinách se nachází? Vše podstatné jsme pro vás rozlouskli a předžvýkali v následujících odstavcích.

 

Co se v článku dozvíte?

  1. Proč si hlídat příjem selenu 
  2. Kolik selenu obsahují para ořechy 
  3. Kolik jíst para ořechů, aby to bylo tak akorát 
  4. Jak zařadit para ořechy do jídelníčku 
 ikona-hod-ok 4 minuty čtení      ikona-klend-ok  12. 8. 2021
para-orech-selen
 

Proč je selen důležitý?

Selen se společně se zinkem stará o kondici našich vlasů a nehtů, přispívá k normální činnosti štítné žlázy i k neprůstřelnosti imunitního systému. Navíc pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi. Kromě toho je významným antioxidantem, působí proti oxidativnímu stresu, zpomaluje stárnutí buněk a redukuje jeho následky.

Dostatečný příjem selenu je spojován také s psychickou pohodou, lepší náladou a nižším rizikem vzniku deprese. Pečuje o blaho našeho těla i duše, a v jídelníčku by proto rozhodně neměl chybět. Přijmout jeho doporučené denní množství je naštěstí snadné – spolehlivým zdrojem jsou (kdo by to u nás čekal?) ořechy!

 

Para ořechy mají selenu na rozdávání

Para ořechy rostou na vysokých stromech rodu juvie, které patří k vážně ohroženým druhům, protože rostou v deštných pralesech. A ty se ničí rozsáhlým kácením. Jejich plodem je tobolka, ve které se nachází 12 až 22 semen ořechů s tvrdou skořápkou a chutným sladkým jádrem. Své jméno získaly v brazilském přístavu Para, odkud se para ořechy vyváží. V anglicky mluvících zemích jsou známé jako brazilské ořechy (brazil nuts). 

Kromě lahodné chuti vynikají právě vysokou koncentrací selenu. Ve 100 gramech ho obsahují až 2000 mikrogramů, ale obsah selenu se liší v závislosti na tom, kde přesně pekany rostou. Konkrétní hodnotu u každého oříšku je tak poměrně těžké určit. Doplnění potřebného množství tohoto stopového prvku ale není žádný oříšek – najdete ho i jinde. Mezi další zdroje selenu, i když zdaleka ne tak nadupané, patří makadamy, ryby a hovězí maso, sýry či vejce.

 

makadamy-selen

Selen najdeme kromě para ořechů i v makadamech, rybách či vejcích.

  

Kolik para ořechů denně sníst?

Doporučená denní dávka selenu pro průměrného zdravého dospěláka se pohybuje mezi 0,3 a 1,1 mikrogramy na kilogram tělesné hmotnosti, tedy asi 16–70 mikrogramů denně. Z balení large para ořechů tak opravdu stačí uzobnout jen jeden. Medium para ořechy můžete slupnout i dva.

 

Tip! Lámete si hlavu otázkou, kolik ořechů jíst? Spočítali jsme to za vás!

 

Jak je známo, všeho moc škodí. A u selenu to platí obzvlášť. Ve vysokých dávkách se pro tělo stává dokonce toxickým. K takovému množství se ale obvykle neprojíte a pokud ano, většinou se jedná o jednorázový výkyv. Častější příčinou bývá nesprávně zvolená suplementace. Za nejvyšší bezpečnou dávku se podle WHO považují 4 mikrogramy selenu na kilogram tělesné hmotnosti. U malých dětí se pak nedoporučuje překračovat celkové množství 40 mikrogramů selenu denně. Při předávkování totiž není o co stát – může se objevit nevolnost, změny na nehtech, únava nebo podrážděnost

Pro alergiky však může být až až i jeden malý oříšek! Para ořechy totiž patří spolu s arašídy k nejsilnějším alergenům z této skupiny potravin. Pozor také na žluknutí – para ořechy jsou k němu díky vyššímu obsahu polynenasycených mastných kyselin náchylnější, a tak je potřeba vybírat kvalitní kousky a správně je skladovat. Vyhnete se tak nepříjemným chuťovým zážitkům a trávicím potížím.

 

doporucena-denni-davka-para

Na rozdíl od jiných druhů ořechů, para ořechy není bezpečné jíst ve větším množství.
Doporučené jsou maximálně 2 denně.

 

Jak para ořechy zařadit do jídelníčku?

Para ořechy jsou jako zdroj selenu oblíbené právě kvůli jednoduchosti užívání. Spoléhají se na ně především milovníci rostlinné stravy, kteří hledají náhradu živočišných zdrojů tohoto blahodárného minerálu. 

K para ořechům můžete jednoduše přistupovat jako k doplňkům stravy v tabletách. Stačí si vytvořit denní rutinu a přidat jeden až dva para ořechy do každé snídaně nebo třeba dopolední svačiny.

Zobat je můžete samotné nebo si je vychutnat v naší Exclusivce s ostatními ořechy. S přenosem do práce nebo školy vám pomůže praktický sváčonosič, do kterého si každý den nasypete, co se vám jen zlíbí. Najde místo v každém batohu i kabelce, dokonale těsní a skvěle vypadá. 

Para ořechy přidejte také do domácí granoly, ozdobte jimi ovesnou kaši nebo je nasekejte do zdravého moučníku. Fantazii se meze nekladou. A když vás omrzí, vyměňte je za jemňoučké makadamy, které obsahují 3,6 mikrogramů selenu na 100 gramů. Bez obav si jich tak můžete dopřát o něco víc.

 

zdroj-selenu

Díky para ořechům budete mít po ruce denní dávku selenu po ruce i na cestách!
 

Naše óda na para ořechy by mohla směle konkurovat Ódě na radost. Selen vás totiž hodí do psychické i fyzické pohody – a chroupání ořechů je osvědčenou terapií. Sami jsme toho důkazem! Pravidelné zobání plodů všeho druhu je jedním z důvodů, proč nás vždy zastihnete v dobrém rozpoložení. Přijďte se přesvědčit! Těšíme se na vás v kamenných prodejnách i na e-shopu.

 

 

logo_small