Proteinové těstoviny pro sportovce i vegany

 

Bílkoviny jsou jedním z nejdůležitějších nutrientů a je potřeba na ně při skladbě jídelníčku myslet. Nejen vegetariáni a vegani proto řeší otázku, jak do jídelníčku zařadit bílkovin více. Aby to nebylo tak složité, zkuste místo steaku čas od času sáhnout třeba po proteinových těstovinách. Jaké jsou jejich největší přednosti? A které si vybrat? 

 

Co se v článku dozvíte:

  1. Proč si hlídat bílkoviny 
  2. Kolik bílkovin denně sníst 
  3. Jaký je rozdíl mezi klasickými a proteinovými těstovinami 
  4. Jaké jsou jejich největší přednosti? 
  5. Které proteinové těstoviny si vybrat 
  6. Jak je kombinovat v kuchyni 
 ikona-hod-ok 6 minut čtení      ikona-klend-ok  10. 6. 2021
testoviny-svet-plodu
 

Proč si hlídat příjem bílkovin?

Každý sportovec dnes pije proteinové nápoje, jí proteinové tyčinky a přidává si proteinové prášky do smoothies. Proč to dělají? Bílkoviny neboli proteiny jsou základní stavební jednotkou organismu. Jsou to takové malé cihličky, ze kterých při správném skládání postavíte zdravé tělo. 

Jsou složené z aminokyselin a podle toho, jak jsou jednotlivé aminokyseliny v bílkovině seřazené, jak jsou k sobě navzájem poskládané a jakou mají prostorovou orientaci, určujeme, co která bílkovina umí. Některé bílkoviny jsou stavební jednotky pro svaly a klouby, jiné roznáší živiny po těle, další mají své funkce v hormonální soustavě nebo při obraně organismu. Věděli jste, že i hemoglobin, který je zodpovědný za přenos kyslíku v krvi, je bílkovina?

Některé bílkoviny si tělo umí syntetizovat svépomocí, ale takzvané esenciální aminokyseliny musí přijímat z potravy. Důležité také je, jaké konkrétní bílkoviny strava obsahuje. Minimální množství, které tělo potřebuje, se u jednotlivých aminokyselin liší a rozdíl je samozřejmě také mezi dětmi a dospělými. 

tabulka-esencialni-aminokyseliny

Zdroj: WHO. 2002. Protein and Amino Acid Requirements in Human Nutrition: WHO Technical Report Series. Geneva: WHO Press. ISSN 0512-3054.

 

Příjem bílkovin by si měli hlídat především lidé, kteří ze svého jídelníčku vynechávají nejbohatší zdroje proteinu, jako jsou maso, vejce a mléko. V ohrožení nedostatkem bílkovin jsou tak především vegani a vegetariáni. Nic ale není ztraceno! Pokud dospělý jedinec nahradí tento výpadek bílkovinami z různých rostlinných zdrojů, jeho zdraví to neohrozí. Větší pozor si musí dávat i těhotné a kojící ženy, lidé s poruchami metabolismu nebo děti.

 

Kolik bílkovin denně sníst?

Stejně jako všechny ostatní nutrienty, ani bílkoviny nemají univerzální doporučenou dávku pro všechny. Vše se odvíjí od celkové skladby jídelníčku a záleží i na vašem metabolismu. Světová zdravotnická organizace přesto ve své publikaci vypočítala doporučený denní příjem bílkovin pro dospělého, který je 0,83 g proteinu na kilogram váhy za den. Pro 80kilogramového člověka to tak vychází na zhruba 66 gramů bílkovin denně. 

Ideální je celkový příjem rozložit do celého dne po menších dávkách. Zvláště pokud chcete budovat svou muskulaturu. Studie naznačují, že maximální efekt má rozložení bílkovin o maximálním množství 30 gramů do celého dne. Takové stravování podpoří vaše snahy vybudovat svalovou hmotu více, než pokud si dáte bílkoviny ve větším množství jednorázově. 

 

konopne-testoviny-protein

Nejepší je rozložit bílkoviny do celého dne. Skvěle poslouží třeba proteinové těstoviny.

 

Na nedostatek bílkovin je potřeba dát pozor především u malých dětí. Bílkoviny jsou obzvláště pro ně nezbytné pro obnovu tkání, tvorbu svalů a růst. I proto jich potřebují děti více než dospělí. O doporučené denní dávce pro děti se vedou četné diskuse, ale většina publikací se pohybuje okolo čísel 1–1,5 gramu na kilogram váhy dítěte na den. Nedostatek bílkovin u dětí způsobuje problémy s růstem, vývojem tělesných funkcí a může způsobit i potíže s regenerací organismu. Nejvíce ohrožené jsou děti z rozvojových zemí, nejvíce v Africe a Asii, ale pozor je potřeba dávat i u vegansky a vegetariánsky se stravujících dětí v Evropě a Americe.

U dospělých se dlouhodobý nedostatek projevuje například otoky, poruchami metabolismu a ztrátou svalové hmoty

 

Jaký je rozdíl mezi klasickými a proteinovými těstovinami?

Z logiky věci je největším rozdílem obsah bílkovin. Všechny naše proteinové těstoviny (kromě těch cvrččích, které mají 19 %) mají více než 20% podíl proteinu – pro srovnání: klasické těstoviny obsahují bílkovin běžně jen okolo 12 %. 

Nižší je naopak obsah sacharidů. U běžných těstovin se často setkáte s hodnotami přes 70 gramů sacharidů na 100 gramů těstovin, u proteinových se ale jejich obsah pohybuje jen okolo 60 gramů, některé druhy mají i méně. 

Na své si přijdou i lidé s bezlepkovou dietou! Naše bezlepkové proteinové těstoviny neobsahují semolinu, a tak mohou snadno doplnit bílkoviny i celiaci a lidé s intolerancí na lepek. 

 

testoviny-bez-lepku

Naše bezlepkové proteinové těstoviny neobsahují semolinu, a tak je mohou i lidé, kteří musí omezovat lepek.
 

Jaké jsou jejich největší přednosti?

  • Pochází z Česka. Vyrábějí je pro nás kluci z Brna. Koupí těstovin tak podpoříte lokální podnikatele!
  • Jsou poctivé. Nejde o žádnou masovou automatizovanou výrobu. Celý proces se pečlivě kontroluje a receptura je pod přísným dohledem!
  • Mají různé příchutě. Protein v nich pochází z přírodního zdroje, a tak si zachovává i své původní aroma. 
  • Jsou variabilní. Dokonale hodí třeba do letních salátů, stačí jen najít ty pravé pro vaše chuťové pohárky.
  • Použití je rychlé. Kdo z nás si dovede představit život bez těstovin? S těmi proteinovými ho budete mít hned o něco zdravější a bude to trvat jen 8–10 minut!
  • Zasytí. Díky vyššímu podílu bílkovin zasytí rychle a na delší dobu.
  • Ozvláštní talíř. Svěží a syté barvy udělají mistra servírování z každého. Bude se vám na talíř hodit spíše zelená, nebo červená?
  • Neztíží vám práci. Spousta zdravějších alternativ vyžaduje nějaký krok navíc. S proteinovými těstovinami se ale pracuje stejně, jako s těmi obyčejnými. Stačí hrnec, voda a troška soli.
  • Elegantně usnadní život. Klasické těstoviny stačí vystřídat za ty proteinové a vy se už nebudete trápit doháněním denního příjmu bílkovin.
  • Zpestří jídelníček. Místo klasické nudy i s tak běžnou potravinou, jakou jsou těstoviny, přidáte do své stravy špetku nevšednosti. 
  • Budou vás bavit. Mají nejen pestré barvy, ale i tvary! Jste spíše milovník klascistního stylu nebo milujete rozšafné baroko?
  • Jsou vhodné i pro vegany. Kromě cvrččích těstovin jsou všechny ostatní druhy v naší nabídce vhodné pro vegetariány i vegany, protože pochází pouze z rostlinných surovin.
 

bezlepkove-testoviny

Díky vyššímu obsahu bílkovin těstoviny zasytí na delší dobu.
 

Jaké proteinové těstoviny si u nás můžete vybrat

Vegan makové 

proteinove-makove-testoviny

Obsahují rýžový a makový protein, který jim dodá tu pravou porci bílkovin. Chutnají po máku a nasladko jsou přímo božské! Potěší všechny milovníky máku, kteří neradi vybírají otravná zrníčka ze zubů.

  
  

Bezlepkové cizrnové 

proteinove-bezlepkove-testoviny-cizrna-a-ryze

Jsou vhodné pro celiaky, protože místo pšeničné obsahují mouku rýžovou. To nejpodstatnější je však cizrnová mouka, která těstovinám propůjčuje svou chuť, a rýžový protein, který zase dodá bílkoviny.

  

  

Bezlepkové rýžové 

vegan-protein-ryzove-testoviny

Jenom rýžová mouka a protein. To ocení hlavně lidé s bezlepkovou dietou, dopřát si je ale může každý. Rýžová mouka je stravitelnější než klasická a protein vám dodá potřebnou sílu. Díky svému tvaru navíc pohltí spoustu omáčky… Mňam!

  
  

Netradiční cvrččí 

cvrcci-testoviny

Je libo trošku exotiky? Nebojte, cvrččí mouka není chuťově tak výrazná, jak byste možná čekali. Zato ale obsahuje spoustu živočišného proteinu, omega-3 mastné kyseliny a železo. No kdo jiný může říct, že měl k večeři cvrčky?

  
  

Vegan dýňové  

vegan-protein-dynove-testoviny

Veganské, proteinové a hlavně krásně zelené. Skvěle se hodí do salátů, ale i k omáčkám. Obsahují jen semolinu a dýňový protein, do těla se spolu s nimi ale dostane pořádná nálož bílkovin a chuti.

  
  

Vegan konopné 

vegan-protein-dynove-testoviny

Kvůli svému zařazení mezi drogy má konopí špatnou pověst, konopný protein se ale nemusíte bát jíst. Těstoviny ho obsahují 10 %. Mají nízký obsah sacharidů a lehce ořechovou chuť, která skvěle vynikne v kombinaci s pestem!

  
  

Vegan se sušenými rajčaty 

proteinove-testoviny-se-susenymi-rajcaty

Kromě krásné barvy se pyšní také nejvyšším obsahem bílkovin ze všech našich proteinových těstovin (téměř 23 g bílkovin na 100 g těstovin). Pokud jste milovníci rajčat na všechny způsoby, zastavte se. Vaše hledání dokonalých těstovin právě skončilo. 

  
  

Vegan s chilli 

testoviny-chilli-proteinove

Rýžový protein zajistí potřebnou dávku bílkovin a chilli směs dodá těstovinám ten správný říz. Tyhle těstoviny si pro jejich ráznou chuť zapamatuje každý gurmán. Navíc mají nižší obsah sacharidů než většina ostatních druhů!

  

 

Využití v kuchyni

Proteinové těstoviny dodají tělu sacharidy a bílkoviny, co ale chybí, jsou zdravé tuky. Nevíte, které to jsou? Poradíme! Nachází se třeba v oříšcích a semínkách, proto na ně při vaření určitě nezapomínejte! Dodají do jídla nejen zdraví prospěšné látky, ale především dokonale máslovou chuť a křupavost.

Těstoviny ale můžete kombinovat se vším, co máte rádi. Makové se hodí i nasladko, ostatní třeba do lehkých salátů, jako příloha k omáčkám nebo zeleninovým směsím. Z rýžových proteinových těstovin vykouzlíte dokonalé veganské mac and cheese. Ty s rajčaty se zase dokonale hodí ke špenátové omáčce. Chilli potěší milovníky ostřejších jídel, ale nemusíte se bát je nabídnout i ostatním. Skvěle si rozumí třeba s nasládlým dýňovým pyré. Cvrččí zase osloví odvážlivce, co se nebojí experimentovat. Máte také nějaký oblíbený recept? Podělte se s námi na Instagramu!

 

konopne-testoviny-protein

Konopné těstoviny mají lehce ořechovou chuť, která skvěle vynikne s pestem!
 

Ať už potřebujete zvýšit příjem bílkovin, nebo jen chcete zkusit něco nového, proteinové těstoviny vám rozhodně zpestří jídelníček. Na přípravu jsou stejně jednoduché jako ty obyčejné a v kombinaci s domácím pestem máte vyvážený a kvalitní oběd připravený za 30 minut. Tak jim udělejte ve spíži místo!

 

 

logo_small