7 důvodů proč jsou lískové ořechy zdravé

 

Nádherné šaty po vzoru Popelky sice v lískových oříšcích nejspíš nenajdete, zato jsou ale nabité prospěšnými látkami pro naše zdraví. Jejich typická nasládlá chuť je nepostradatelnou součástí mnoha světově známých cukrovinek i tradičního vánočního cukroví. Pojďte se s námi podívat, co se pod slupkou lískových oříšků skrývá, jak mohou prospět vašemu zdraví a v jaké podobě je lze v kuchyni použít.

 

Co se v článku dozvíte?

  1. Co obsahují lískové oříšky 
  2. 7 důvodů, proč je jíst 
  3. 7 způsobů, jak si lískáče přidat do jídelníčku 
 
liskove-orechy-pro-zdravi
 
  

Bohatství pod tvrdou skořápkou

Lískové ořechy jsou semena lísky obecné, která se pěstuje především v Turecku, jižní Evropě, či Spojených státech. Tento keř ale s velkou pravděpodobností důvěrně znáte i vy, protože se hojně vyskytuje i u nás. Pro všechny rostliny je typické, že do svých semen ukládají ty nejcennější a nejvýživnější látky. I pod skořápkou plodu lísky se tak skrývají nasládlé zásobárny energie, které jsou navíc doslova nabité blahodárnými živinami.

Ořechy a semena mají vysokou energetickou hodnotou tvořenou především tuky. Tyto tuky jsou ale prospěšné pro naše zdraví a není potřeba se jich bát. I lískové oříšky jsou bohatým zdrojem mononenasycených mastných kyselin. Nejvíce zastoupenou mastnou kyselinou je esenciální kyselina linolová z řady omega-6, která pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu (LDL) a naopak přispívá ke zvýšení toho zdravého (HDL). 

Každý lískový oříšek v sobě ukrývá i pořádnou dávku minerálů. Lidský organismus si tyto důležité látky nedokáže sám vyrobit, a tak je potřeba je v dostatečné míře přijímat potravou. Z důležitých minerálních látek najdeme v lískáčích hlavně železo, vápník a zinek, které jsou důležité pro správný růst a vývoj. Ukrývají v sobě ale i fosfor, draslík, měď a hořčík. 

 

liskove-orisky-zdravi

Lískové oříšky jsou bohatým zdrojem mononenasycených mastných kyselin.
 

Lískové ořechy jsou navíc významným zdrojem vitamínů ze skupiny B. Najdeme v nich například vitamíny B1 a B3, které pomáhají našemu metabolismu a podporují činnost nervového systému. Vitamín B2 je zase důležitý pro vitalitu kůže a očí. Vitamín B6 podporuje tvorbu červeného krevního barviva hemoglobin. Pro produkci červených krvinek je klíčový vitamin B9, který v nich taky najdete.

Další důležitou složkou v lískovém oříšku je vitamín E, který se řadí mezi antioxidanty. Je vědecky prokázáno, že vitamin E chrání buňky před volnými radikály i oxidativním stresem a napomáhá v organismu snižovat zánětlivost. Antioxidanty v lískových oříšcích jsou zejména takzvané fenolové sloučeniny. Ty přispívají ke snížení hladiny cholesterolu a podporují činnost srdce. Vzhledem k tomu, že nejvíce vitamínů obsahuje slupka oříšku, je nejlepší konzumovat celá nepražená jádra.

  

7 výhod pro zdraví

Vysoký obsah vitamínů, minerálů, zdravých tuků a dalších prospěšných látek dělá z lískáčů dobrotu, která prospěje vašemu tělu i kráse. Vybrali jsme pro vás sedm hlavních důvodů, proč jíst lískové oříšky.

1. Dokonalé palivo pro mozek

Vzhledem k vysokému obsahu vitamínů skupiny B a E a nenasycených mastných kyselin jsou lískové ořechy skvělou zásobárnou energie pro mozek. Podle výzkumů zvyšuje pravidelná konzumace lískových oříšků schopnost koncentrace, zlepšuje kognitivní a paměťové funkce i celkovou funkci nervového systému.

 

2. Srdce jako zvon

Vysoká koncentrace antioxidantů a zdravých tuků prokazatelně přispívá ke snížení hladiny škodlivého cholesterolu v krvi. Díky tomu se zvyšuje průchodnost tepen, což podporuje správnou srdeční činnost. Oříšky jsou skutečnou srdeční záležitostí!

 

liskove-orisky

Lískáče jsou plné antioxidantů, které bojují proti oxidativnímu stresu.
 

3. Metabolismus rozjetý na plné obrátky

Vrtá vám hlavou, jak je to s vlivem lískových oříšků na hubnutí? Ačkoliv mají stejně jako ostatní druhy ořechů a semen vysokou energetickou hodnotu, v přiměřeném množství se skvěle hodí i do redukčního jídelníčku. Jsou totiž vynikajícím zdrojem vitamínu B6, který v lidském těle podporuje enzymatické procesy. Díky tomu dochází ke správnému zužitkování bílkovin, cukrů a tuků z potravy. Vitamín B6 hraje důležitou roli také v procesu přeměny zásobních cukrů v játrech na energii. V rozumném množství mají tedy lískové ořechy na metabolismus stimulační účinky a ani vědecké studie neprokázaly souvislost mezi jejich dlouhodobou konzumací a nárůstem hmotnosti.

 

4. Vlasy jako koruna krásy

Nedostatek některých látek se může negativně projevit na kvalitě a vzhledu vlasů a často bývá také důvodem jejich nadměrného vypadávání. Lískáče obsahují hned několik složek, které zdraví a krásu vlasů podporují. Jsou jimi především omega-3 mastné kyseliny, vitamíny ze skupiny B a minerály jako zinek, vápník, hořčík a železo. Pokud toužíte po nádherné kštici jako z reklamy, lískové oříšky jsou pro vás to pravé ořechové.

 

protein

Vitamín B6, který podporuje enzymatické procesy, doplníte i lískooříškovým proteinem.
 

5. Pro regeneraci svalů

Pro sportovce jsou lískové ořechy nejen vynikajícím zdrojem energie, ale také hořčíku. Tento minerál přispívá ke správné činnosti nervového systému, reguluje hladinu cukru v krvi i krevní tlak a především podporuje fungování svalů včetně toho nejdůležitějšího – srdce. Při vysoké fyzické zátěži se nedostatek hořčíku může projevit nepříjemnými svalovými křečemi. Navíc vstřebávání hořčíku do těla napomáhá i přirozený obsah vitamínu B6

 

6. Pro ostříží zrak

Oko je velmi složitý orgán, který pro správné fungování spotřebovává hodně kyslíku. Z tohoto důvodu jsou oči velmi citlivé na oxidační stres způsobený volnými radikály. Lískáče jsou bohatým zdrojem vitamínu E, který působí proti volným radikálům, a chrání tak oční tkáň před poškozením. Lidské tělo si vitamín E neumí samo vyrobit, a tak je jeho příjem v potravě skutečně důležitý.

 

7. Pro lepší zažívání

Vysoký podíl bílkovin a vlákniny zajistí, že lískové oříšky zasytí na dlouhou dobu. Navíc tyto složky pozitivně působí na trávení. Pokud chcete lískáče probudit do plné síly, můžete je i aktivovat. Lískové ořechy se doporučuje máčet po dobu asi 7 hodin. 

  
liskooriskove-maslo
  

7 tipů, kde využít lískové oříšky

Lískooříšková příchuť patří celosvětově k těm vůbec nejoblíbenějším a není se čemu divit. Jemná nasládlost a bezkonkurenční křupavost se skvěle hodí do zmrzlin, čokolád, krémů, sušenek, vánočního cukroví a dalších, nejen sladkých jídel. Vzhledem ke skutečně skvělému nutričnímu profilu lískových ořechů je nejlepší jejich jádra konzumovat v raw podobě. V kuchyni je ale jejich využití opravdu široké, a tak vám přinášíme několik (ne)tradičních tipů, kam je jednoduše přidat.

 

1. Zdravé mlsání nejen k filmu

Rádi si při sledování televize dopřejete nějakou dobrotu, ale po sáčku brambůrků vás trošku hryže svědomí? Pak vám doporučujeme nezdravé smažené chipsy nahradit naším MYXem aktivovaných ořechů! Nejen, že skvěle křupou, ale navíc vaše tělo zásobí cennými a zdraví prospěšnými látkami.

 

2. Energie na cesty i tréninky

Nutriční hodnoty lískových ořechů jsou vysoké, a tak skvěle poslouží jako rychlý a zdravý zdroj energie. Na výletě či tréninku proto mějte vždy po ruce naši lískooříškovou proteinku, která vás nejen skvěle zasytí, ale dodá vám také energii a hořčík tolik důležitý pro regeneraci svalů. 

 

vyhody-liskovych-orechu

Vezměte si s sebou na cesty do kapsy lískooříškovou proteinku!
 

3. Lahodná pasta na pečivo i na lžičku

Když se řekne lískový oříšek, řada z nás si jako první vybaví Nutellu. Ta sice chutná výborně, ale po přečtení složení nejednoho přejde chuť. Sklenice plná cukru, ztužených rostlinných tuků a aditiv. Nemusíte ale zoufat, náhradou může být lískooříšková pasta, která obsahuje jen a pouze lískáče bez sladidel a aditiv. Pokud toužíte po kakaovější chuti, můžete přidat kakao, trošku vanilkového extraktu a sladidlo podle chuti. Mmm! Samotnou pastu můžete použít na přípravu krémů, jako pomazánku pečivo nebo klidně jen tak na lžičku. 

 

4. Ozdoba na dort i na domácí pečení

Myslíme i na ty, kdo mají raději lískové oříšky bez slupky. Na čokoládě totiž vyniknou daleko lépe nahé. Velkou parádu udělají při zdobení dezertů i vánočního cukroví. Obalené ve sladké krustě to umí lískáče taky rozbalit, nebojte. Takto upravené skvěle přidají sladkost do svěžích ovocných dezertů. Nasucho pražené blanšírované lískové ořechy můžete přidat například do polévek, salátů nebo rizota. Skvěle tam zakřupou, uvidíte.

 

liskooriskova-pasta-recept

 

5. Koktejl plný bílkovin

Všechny zastánce svalů a zdravého stravování zajisté potěší lískový protein s 45% obsahem bílkovin. Je zcela bez přidaných látek a sladidel. Stačí protřepat v shakeru s vodou či mlékem a pak už si jen užívat tu báječnou chuť. Proteinový prášek z lískáčů navíc využijete také třeba při přípravě pečených i nepečených dezertů nebo do ovesné kaše.

 

6. Hořkosladká symfonie

Kombinace sladké lískooříškové chuti s kvalitní hořkou čokoládou je jednoduše dokonalá. Naše lískové oříšky v 70% hořké čokoládě se stanou vaší novou závislostí. Nezbyde vám, než si svou pravidelnou dávku této dobroty bez výčitek dopřát. K filmu, dětem jako sladkou tečku po obědě nebo do svátečního kornoutku k narozeninám nebo jako čertovsky dobrou mikulášskou nadílku

 

7. Po ruce vždy a všude

Ať už milujete lískové oříšky v jakékoliv podobě, v našem sváčonosiči je budete mít s sebou při každé příležitosti. Na výletě vám doplní energii v kombinaci se sušenými datlemi, ve škole nebo práci podpoří činnost mozku spolu s obřími kešu ořechy. Nasekané lískáče v ranní granole nebo ovesné kaši nastartují váš metabolismus pro další produktivní den.

 

proteinka-liskove-orechy

Proteinové válečky s lískovými ořechy snadno posnídáte i na cestách.
 

Lískové oříšky jsou vynikajícím zdrojem nenasycených mastných kyselin, vitamínů, minerálů a dalších látek pro zdraví a krásu vašeho těla. Díky jejich mnohostrannému využití je snadno zakomponujete do mnoha pokrmů sladké i slané kuchyně. Nejsou tak exotické, jako třeba kešu nebo mandle, neměli bychom ale na ně zapomínat. Tak co, kam dáte lískáče jako první?

 

  

logo_small