Chystáme pro vás nový web! V neděli 19. 9. od 12:00 proto nepřijímáme objednávky. Od pondělního rána už ale budete moci objednávat v novém.

Arašídy: Co v sobě ukrývají a proč je konzumovat?

 

Že nejsou arašídy ořechy ale luštěnina, už všichni víme! Jak ale tato oblíbená a zároveň rozporuplná potravina působí na naše zdraví? Poodhalte s námi tajemství ukryté pod tenoučkou slupkou buráků! A až si příště budete na chleba mazat arašídové máslo, vzpomeňte si na nás.
 

Co se v článku dozvíte?

  1. Co obsahují arašídy 
  2. Jaké mají účinky na naše zdraví 
  3. 7 důvodů, proč si buráky dopřát 
  4. Na co si dát u arašídů pozor 
  5. Kolik arašídů denně sníst? 
 
zdravotni-benefity-arasidu
 

Podzemní poklady

Arašídy jsou plodem podzemnice olejné. Jedná se tedy o luštěninu! Příbuznými arašídů jsou tedy např. fazole, čočka nebo cizrna.  Pochází z jižní Ameriky, ale nyní se pěstují zejména v subtropických pásmech Asie a Ameriky. Plodem podzemnice olejné, rostliny, pod níž arašídy rostou, je lusk obsahující 1–7 semen – arašídů, buráků nebo taky burských oříšků. 

 

Bomba plná energie

Loupané arašídy jsou energeticky bohatou potravinou. Důvodem je poměrně vysoký obsah tuků – věděli jste, že v každém buráku je kolem 50 % tuků? Ani přesto ale nemusíte mít z konzumace arašídů strach. Jedná se naštěstí o zdravé tuky – 53 % veškerých tuků tvoří mononenasycené mastné kyseliny a 34 % polynenasycené mastné kyseliny. Ty pomáhají udržovat náš cholesterol v normálních hodnotách. Že pořád nevíte, co si pod tím vlastně představit? Mrkněte na náš přehledný článek!

Arašídy taky navíc patří mezi nejbohatší zdroje rostlinného proteinu – bílkoviny tvoří necelých 30 % jejich obsahu. Navíc se na rostlinné poměry jedná o proteiny s poměrně vysokou biologickou hodnotou, tedy vysokou vstřebatelností a využitelností. 

Arašídy jsou taky bohaté na vlákninu, která tvoří zhruba 10 % obsahu, a zároveň se jedná o nízkosacharidovou potravinu. V burácích je jen cca 15 gramů sacharidů na 100 gramů oříšků.

 

loupane-arasidy

Arašídy patří mezi nejbohatší zdroje rostlinného proteinu.
 

Minerály, vitamíny, kde jste?

V arašídech! Ty obsahují draslík, fosfor, hořčík, vápník, sodík, železo, zinek i měď a taky vitaminy skupiny B (B1, B2, B3, B6 a kyselinu listovou). To ale není vše, Horste. V těchto malých podzemních zázracích najdeme i vitamín E, biotin prospěšný pro naši kůži a vitamíny A a D. 

Stejně tak, jak se říká, že nejzdravější na ovoci je slupka, platí tahle tisíckrát opakovaná pravda i u arašídů. Arašídy ve svojí slupce obsahují spoustu antioxidantů, z nichž nejznámější je resveratrol (přírodní polyfenol, který nalezneme třeba i ve víně). Dále je ve slupce arašídů obsažená kyselina p-kumarová a isoflavony, antioxidanty, které umí chránit naše buňky. 

 

K čemu nám to všechno je? 

Kromě toho, že při konzumaci 100 g arašídů do těla doplníme zhruba ¼ doporučené denní dávky vlákniny, buráky mají úžasnou schopnost nás zasytit na dlouhou dobu. To se může hodit nejen při výletech a na cestách. I doma po nich nebudete mít takovou chuť mlsat další dobroty.

A jak jsme si ukázali, arašídy jsou poměrně bohatý zdroj mikronutrientů – vitaminů a minerálních látek, které naše tělo každý den potřebuje pro správné fungování. A jestli můžeme směle doporučit: pro nabušený denní příjem zvolte arašídy ve slupce. Obsahují více prospěšných látek a navíc chutnají slaďoučce jako hrášek. Vážně!

 

proc-jist-buraky

Vyzkoušejte i arašídy v červené košilce! Mají výraznější chuť a podtrhnou každý večer s vínem.
 

7 důvodů, proč jíst arašídy

Nemyslete si, neobjevili jsme Ameriku. „Léčivé“ účinky arašídů byly využívány už ve starověku! Aztékové vyráběli a využívali arašídové máslo proti bolesti zubů a ještě koncem 19. století byly arašídy využívány na podporu léčby tuberkulózy. Díky jejich bohatému nutričnímu profilu je podávali pacientům k dovyživení. 

 

1. Pro zdravé srdce

Zařazení arašídů do jídelníčku má kardioprotektivní účinky. A to právě díky obsaženým mono- a polynenasyceným kyselinám. Snižují hladinu LDL cholesterolu, a tím také zvyšují průchodnost cév. A jdou ještě dál. Tím jsou také schopné přeneseně regulovat krevní tlak a podílet se celkově na zdraví oběhového systému

 

2. Prevence žlučových kamenů

Vzhledem k tomu, že jsou žlučové kameny nejčastěji způsobeny zvýšeným cholesterolem, arašídy vedou kromě snížení celkového cholesterolu i ke snížení rizika vzniku žlučových kamenů.

 

3. Kontrola tělesné hmotnosti

Arašídy jsou oblíbenou potravinou při redukčních dietách založených na snížení množství přijímaných sacharidů. Pomáhají udržovat zdravou tělesnou hmotnost a působí preventivně proti obezitě. Vláknina v burácích pomáhá k pocitu sytosti a lepšímu vyprazdňování a arašídy také podporují metabolismus tuků.

 

druhy-arasidu

Arašídy se podílí na celkovém zdraví srdce a cév!
 

4. Kontrola glykémie

Burské oříšky představují skvělou potravinu pro lidi s diabetem díky nízkému glykemickému indexu. Vláknina zpomaluje trávicí procesy, a tím i rychlost vstřebávání sacharidů do krve, a arašídy tak udržují v normálu hladinu krevního cukru.

 

5. Pro správný růst a vývoj

Arašídy (v kombinaci s cvičením a dostatečným energetickým příjmem) podporují svalový růst a správnou svalovou funkci. Obsahují totiž bílkoviny a hořčík pro správnou funkci našich bicepsů i tricepsů. Pevnost kostí pak podporuje obsažený fosfor s vápníkem.

 

6. Prevence rakoviny

Antioxidanty, které najdeme zejména ve slupkách neloupaných arašídů, vedou k poklesu oxidačního stresu a redukci volných radikálů v těle. Předcházejí buněčnému stárnutí a působí preventivně proti rakovině.

 

7. Paměť, obranyschopnost a krvetvorba

Na všech těchto důležitých procesech v těle se podílí vitamíny skupiny B, železo, zinek a měď. A máme štěstí, že tyto důležité nutrienty najdeme právě v arašídech. Co je ještě lepší? Nezáleží, jestli je chroupete jen tak, nebo si je ve formě 100% arašídového másla

 

arasidy-snidane

Zdravotní benefity arašídů můžete načerpat každé ráno třeba v kaši.

 

Už jste to slyšeli…?

Na internetu se množí spekulace, jestli jsou vlastně arašídy zdravé. Jméno jim kazí hlavně vyšší energetická hodnota. a obsah alergenů. Jako problematické se v nich totiž jeví proteiny arachin a conarachin, které mohou být zdrojem potravinových alergií. Jak poznat, že nějakou máte? Poradíme!

Na co si tedy dát pozor? Opatrní buďte hlavně u ochucených a vysoce zpracovaných produktů. „Arašídové“ máslo navoněné umělými dochucovadly, přidaný cukr a často jen malé množství arašídů sice láká barevnými obaly, zdravé to ale moc není. Studie sice prokázala, že ochucení arašídů nesnižuje jejich účinky, avšak vede k dalšímu příjmu kalorií, cukrů a soli navíc. A tyto látky chceme v zájmu zdravého životního stylu spíše omezovat. 

Arašídy také obsahují antinutrienty, zejména kyselinu fytovou, která snižuje vstřebávání železa a zinku. Výskyt kyseliny fytové je ale běžným jevem v zelenině, ořeších, obilninách a luštěninách, vynecháním arašídů z jídelníčku byste tak vlastně nic nezískali. Naopak. Pokud nejste alergičtí, neexistují žádné důvody, proč si přírodní arašídy v rozumné míře nedopřát – vše hovoří pro! 

 

salat-s-arasidy

Arašídy ozdobí i jednoduchý jarní salát. A co víc? Dodají mu kvalitní bílkoviny!

 

Doporučená konzumace

Arašídy se prodávají se v mnoha formách – ve slupce, loupané, pražené, v těstíčku nebo s sladko-pálivými tóny. Nejzdravější variantou jsou samozřejmě raw nepražené a nesolené arašídy a ještě o něco lepší jsou ty ve slupce! Ideální je hrst ořechů denně, nevěříte

Solené arašídy bychom měli konzumovat s rozvahou, vzhledem k tomu, že zvýšený příjem soli může vést k vysokému krevnímu tlaku. 

Také arašídové máslo je na tom co se týče obsahu nutrientů dobře. Namažte si ho na jablko, přidejte do ranní kaše nebo s ním vytvořte úžasné šohajky.  Mňam!

 

 

logo_small