Jídelníček podle DNA: Co o nás prozradí genetika?

 

Tělo každého z nás je jedinečné a to platí nejen pro vzhled či povahové rysy, ale také pro fungování tělesných procesů včetně metabolismu. Z toho plyne, že rozmanité způsoby stravování či diet mají u různých osob rozdílné výsledky. Moderním trendem poslední doby je stravování na základě analýzy DNA. Pomůže vám jídelníček podle vaší specifické genetické výbavy zhubnout či dosáhnout pevného zdraví?

 

Co se v článku dozvíte:

    1.  Univerzální dieta neexistuje
    2.  Princip diety podle DNA
    3.  Výhody diety podle DNA
    4.  Nevýhody diety podle DNA
    5.  Je dieta podle DNA to pravé pro vás?
 ikona-hod-ok 8 minut čtení     ikona-klend-ok  24. 6. 2021

 jidelnicek-podle-dna

 

Každý jsme originál

Naše genetická výbava nás bezpečně odlišuje od každého ze sedmi miliard lidí na planetě. A geny jsou opravdu mocné. Ještě před narozením jsou předurčeny nejen naše vzhledové a povahové vlastnosti, ale i predispozice k některým nemocem. To samé platí o fungování našeho metabolismu a biochemických reakcích, které v lidském těle neustále probíhají. Geny tak ovlivňují sklony k ukládání energie do tukových zásob, hospodaření s jednotlivými živinami, energetický výdej těla při aktivitě i v klidu a dokonce i chuťové preference konkrétního člověka!

To, že různé jídelníčky a způsoby stravování fungují na každého člověka jinak, je poměrně známá věc. Ještě do nedávna platilo, že pokud vás zaujala nějaká dieta, museli jste na vlastním těle vyzkoušet, zda právě na vás bude účinkovat a jestli vám bude vyhovovat. V roce 2018 dokonce proběhl velký výzkum pod vedením vědců z londýnské King's College a lékařské fakulty na Harvardu. Studie zahrnovala 700 jednovaječných dvojčat a 400 dalších osob a zkoumala jejich tělesné reakce na konzumaci různých druhů potravin. Výsledky potvrdily, že různí lidé reagují na stejnou stravu velmi odlišným způsobem. Z toho vyplývá, že skutečně neexistuje jeden způsob stravování, který by fungoval na všechny stejně.

Představte si ale, že by stačil jediný test k tomu, abyste si mohli sestavit jídelníček přesně na míru svým cílům a potřebám. Dieta, která opravdu funguje. Zní to jako sci-fi?

 

jidelnicek-na-miru-dna

 Díky genetickému testu je možné sestavit jídelníček na míru vašemu metabolismu.

 

Základem je test

Nutrigenomika je vědní obor, který studuje vztah mezi výživou a lidským genonem (genetickou informací uloženou v DNA konkrétního organismu). Moderní technologie a vědecké poznatky daly vzniknout takzvanému stravování podle DNA. Princip je poměrně jednoduchý. Podstoupíte genetický test, který prozradí, jak přesně funguje váš metabolismus, na jaké potraviny máte alergie či intolerance, ke kterým vážným onemocněním máte vrozené predispozice a další informace.

Představte si tedy, že na základě výsledků testu přesně znáte potřeby svého vlastního těla: kolik jakých živin sníst, příjem kterých vitamínů a minerálů je třeba navýšit, kterým složkám stravy se vyhnout či ke kterým vážným chorobám máte sklony. Díky těmto znalostem můžete svůj jídelníček maximálně přizpůsobit tomu, co váš organismus skutečně potřebuje. Ať už chcete shodit přebytečná kila, zlepšit své zdraví nebo snížit riziko řady onemocnění, stravování podle DNA slibuje těchto cílů dosáhnout.

Zmíněný test genetické informace si můžete nechat udělat na různých klinikách a specializovaných pracovištích. Ve výsledcích testu se dozvíte informace o předem definovaných genetických předpokladech jako například:

  • reakce na konkrétní potraviny (včetně alergií a intolerancí)
  • metabolismus makroživin (bílkoviny, tuky, cukry), vitamínů a minerálů
  • riziko nadváhy a schopnost spalovat tuky
  • potřeba pohybové aktivity
  • citlivost organismu na inzulin
  • odolnost vůči volným radikálům
  • sklon ke vzniku zánětu
  • predispozice ke vzniku cukrovky II. typu
  • predispozice k onemocnění srdce nebo vysokému krevnímu tlaku

 

Testy se provádějí neinvazivně stěrem ústní sliznice, nebo pomocí odběru krve. Předpokladů, které mohou testy vyhodnotit, existují desítky. Vzhledem k náročnosti a nákladnosti testování se většinou měří jen některé z nich. Můžete si tak nechat udělat genetickou analýzu za účelem spalování tuků, pro lepší sportovní výkony či pro celkové zlepšení zdraví.

Výsledky DNA testu vám napoví, jaký jídelníček je optimální právě pro vaše tělo. Dozvíte se tedy, zda je pro vás vhodná nízkosacharidová, nízkotučná nebo třeba středomořská dieta. Díky analýze metabolismu vitamínů a minerálů budete vědět, kolik byste těchto látek měli přijímat. Z genetické informace se dá vyčíst také to, jakým potravinám byste se měli vyhýbat, protože na ně máte alergii, intoleranci nebo třeba zvýšenou citlivost. Pokud vám například vyjde, že je vaše tělo velmi citlivé na kofein, měli byste si svou odpolední kávu nebo černý čaj pro příště dobře rozmyslet.

dieta-podle-dna

 

Výhody diety podle DNA

Hlavní výhodou jídelníčku sestaveného na základě genetické analýzy je, že zohledňuje specifika konkrétního těla. Takto sestavená dieta by pro daného člověka měla být nejefektivnější. Nemusíte tak bezvýsledně zkoušet desítky různých stravovacích způsobů. Podrobná genetická analýza prozradí, která dieta je ideální právě pro vás.

Vědět, co jíst, je důležité. A možná ještě důležitější je vědět, co nejíst. Potravinové alergie a intolerance jsou v populaci stále častější. Lidé přitom často netuší, že tento problém se týká i jich. Koho by napadlo, že například nadměrná únava je způsobena intolerancí na mléčné výrobky? Díky genetickým testům se spolehlivě dozvíte nejen to, na jaké potraviny máte alergii či intoleranci, ale také na které máte zvýšenou citlivost.

V případě chronických a vážných onemocnění je velmi důležitá prevence. Pokud se díky testu dozvíte, že máte sklony ke konkrétním nemocem či zdravotním komplikacím, můžete svůj životní styl přizpůsobit tomu, abyste jim předešli.

 dna-testovani

 Díky DNA testování dokážete předejít alergiím i řadě onemocnění.

 

Nevýhody diety podle DNA

Stravovací plány sestavené podle testování DNA velmi často spočívají na upřednostnění některé makroživiny na úkor těch ostatních. Typicky se jedná o dietu s nízkým podílem sacharidů či tuků. Mnohé studie ale poukazují na to, že tyto diety nejsou vyvážené a tělu se při nich nedostává některých důležitých látek. Navíc pro mnoho lidí nejsou takové jídelníčky dlouhodobě udržitelné. Je například možné, že vám z genetické analýzy vyjde jako nejvhodnější nízkosacharidová strava, ale v praxi zjistíte, že bez dostatku sacharidů v jídle fungovat nemůžete. Nižší hladina cukru v krvi může vést k únavě či pocitům slabosti a podrážděnosti. Navíc jídelníček bez ovoce, příloh a dalších běžných potravin vás zkrátka nemusí „bavit“. Ačkoliv tělo dostane všechno, co potřebuje, psychická stránka je také důležitá. Pokud budete neustále myslet na to, kolik toho nesmíte a jaká máte omezení, těžko vám taková dieta bude vyhovovat.

Dalším negativem stravování podle DNA je, že mnozí vliv genetiky na naše zdraví přeceňují. Ačkoliv spousta onemocnění je geneticky podmíněna, naprostá většina chronických nemocí vzniká jako důsledek nezdravého životního stylu (kouření, alkohol, nedostatek pohybu, špatné stravovací návyky). Podle dat českého Státního zdravotního ústavu by uplatněním zásad zdravého životního stylu bylo možné zabránit až 80 % předčasných úmrtí na kardiovaskulární a nádorová onemocnění. Stravování rozhodně patří mezi nejdůležitější faktory, ovšem pro tělo prospěšný jídelníček může mít mnoho podob. V ideálním případě by se každý měl stravovat tak, aby jeho tělu z dlouhodobého hlediska nic nechybělo a zároveň pro něj byl jídelníček udržitelný.

Dále je nutné upozornit na to, že specializované pracoviště či kliniku, kde by vám provedli genetickou analýzu, je potřeba pečlivě vybírat. Jedná se z velké části o soukromé společnosti, jejichž cílem je zisk. Jako v každém oboru, také na poli testování DNA se můžete setkat se skutečnými odborníky i s obchodníky, kteří se vám budou snažit prodat co nejvíce svých produktů. Svěřte se tedy pouze někomu, na koho máte dobré reference a kdo problematice jídelníčků podle DNA na odborné úrovni rozumí a pomůže vám dosáhnout vašich cílů.

 

strava-podle-dna

 Základem je pestrý a vyvážený jídelníček.

 

Co na to vaše DNA?

Moderní vědecké metody umožňují poměrně podrobnou a individuální analýzu fungování každého lidského těla. Pokud svůj jídelníček maximálně upravíte podle doporučení na základě DNA testu, s velkou pravděpodobností se vyhnete potravinám a složkám, které vašemu tělu nesvědčí.

Na druhou stranu platí, že základní principy zdravé výživy a životního stylu jsou celkem univerzální. Určitě neuděláte špatně, pokud snížíte konzumaci alkoholu, zpracovaných potravin a cukru, nebudete kouřit a naopak budete mít dostatek pohybu i spánku. I přes veškeré výhody genetického testování je stále nejlepším nástrojem pozorování toho, jak naše tělo reaguje, a vyvarování se tomu, co mu evidentně nesvědčí. Pokud vás stravování podle genetické analýzy láká, věřte na prvním místě zkušenostem s vlastním tělem a jeho reakcím. Konkrétní jídelníček a jeho zásady je vždy vhodné podrobně probrat se svým lékařem nebo jiným nezávislým odborníkem.

 

logo_small