Chystáme pro vás nový web! V neděli 19. 9. od 12:00 proto nepřijímáme objednávky. Od pondělního rána už ale budete moci objednávat v novém.

7 největších mýtů o hubnutí

 

Také máte pocit, že se kolem vás stále vynořují nové diety, teorie a zaručené tipy, jak zhubnout? A nejlépe hned? Některé z nich se zažijí natolik, že je i přes jejich „hloupost“ slepě dodržujeme. A nakonec se z nich stanou mýty. Ty však chceme zbořit, abychom se na proces hubnutí mohli zase začít dívat s nezkresleným úsudkem a otevřenýma očima. Jen tak totiž můžeme dosáhnout svých cílů. Pojďme tedy společně vyvrátit těch 7 největších mýtů o hubnutí!

 ikona-hod-ok 5 minut čtení      ikona-klend-ok  10. 6. 2021
snidane-svet-plodu
 

1. Při hubnutí záleží pouze na kaloriích

I přes to, že hubnutí souvisí s množstvím přijaté a vydané energie, není to jediný faktor, který ho ovlivňuje. Pokud spoléháte při redukci vaší hmotnosti pouze na příjem kalorií, je možné, že pro stromy nevidíte les. Uniká vám nemalé množství proměnných, které mohou někomu snižování hmotnosti značně ztrpčovat, i přes to, že je na nízkokalorické stravě. Například hormonální nerovnováha, která se často vyskytuje u lidí trpících nadváhou či podvýživou. Důležitou roli hraje také celkový zdravotní stav. Nemoci štítné žlázy, mezi které patří i hypotyreóza, ve většině případů způsobují nekontrolovatelné přibírání, se kterým opravdu příjem kalorií nemá co dočinění. Také užívání určitých léků či genetické predispozice hrají svoji roli. Toto je ale pouze zlomek faktorů, které mohou, i přes přísnou dietu, některým lidem ztrátu hmotnosti ztěžovat. 

Koncept založený pouze na kalorickém deficitu navíc nezdůrazňuje udržitelnost a kvalitu stravy. Zatvrzelí zastánci metody „kalorie dovnitř, kalorie ven“ se soustředí především na kalorickou hodnotu potravin, jejich nutriční hodnotu ale opomíjejí. Nízkokalorické potraviny mají bohužel často také nízký obsah živin. K rýžovým chlebíčkům a vaječným bílkům proto přidejte i nutričně bohatší potraviny, například avokádo nebo oříškové máslo.

 

2. Je třeba držet půsty a detoxikovat

Pokud nejste velkými fanoušky alkoholu, tvrdých drog či opiátů, pak pravděpodobně detox opravdu nepotřebujete. Proč tedy tolik lidí drží půsty a používá „detoxikační“ kůry? 

Odpověď je jednoduchá. Pokud držíme několik dní půst, při němž pijeme pouze zeleninovou či ovocnou šťávu, glykogenové zásoby ve svalech se rychle vyčerpají, a my tak budeme vypadat hubenější. Ale není to tak jednoduché. S glykogenovými zásobami totiž těla odešla i voda, která na ně byla navázaná. Člověk, který by tedy přišel o dejme tomu 400 gramů zásoby glykogenu a na ní navázané vody, rázem ztratí přes 1,5 kilogramu tělesné hmotnosti.

S takovým výsledkem marketingová oddělení prodávající detoxikační přípravek považují svou „očistu“ za velmi úspěšnou. Svět kolem nás je sice plný toxinů, ale krátkodobým snížením kalorického příjmu, jaké může představovat zmíněný „očistný“ půst, dosáhneme pouze toho, že naše tělo bude vyčerpané, a tak i náchylnější k nemocem!

 

smoothie-detox

 Očistné detoxy naše tělo při správném životním stylu vůbec nepotřebuje.
 

3. Nízkokalorická strava je nejlepší způsob, jak zhubnout

Snížení příjmu kalorií může skutečně podpořit hubnutí, ale konzumace příliš nízkého množství kalorií často vede k metabolickým adaptacím a dlouhodobým zdravotním následkům.

Přechod na nízkokalorickou dietu pravděpodobně krátkodobě podpoří rychlý úbytek hmotnosti. Dlouhodobé dodržování velmi nízkokalorických diet ovšem vede k opačnému efektu. Snížení rychlosti metabolismu, zvýšené pocity hladu a výkyvy hladiny hormonu sytosti. To vše významně ztěžuje dlouhodobé udržování stálé hmotnosti a vede k nechtěnému „jojo efektu“. Mnohé studie ukázaly, že nízkokalorické diety zřídka kdy uspějí v dlouhodobém intervalu udržování zdravé hmotnosti.

 

4. Hubenost rovná se zdraví 

Obezita je spojena s mnoha zdravotními riziky včetně cukrovky druhého typu, srdečních chorob, deprese, některých druhů rakoviny a dokonce i předčasné smrti. Snížení rizika těchto onemocnění přesto neznamená, že musíte být nutně hubení. Nejdůležitější je konzumovat výživnou stravu a udržovat aktivní životní styl.

Postava každého z nás se liší stejně tak, jako naše predispozice. Pokud se budeme srovnávat s okolím a připadat si díky tomu nedostateční, nikdy nebudeme zdraví a ani šťastní. Je důležité přemýšlet nad tím, co jíme a jíst budeme. Sžírat se ale tím, že jsme snědli jeden dortík nebo tabulku čokolády, nám nic dobrého nepřinese.

 

diety-myty

 Stejně jako fyzická aktivita je při hubnutí důležitá psychická pohoda.
 

5. Sledování kalorií a maker je pro hubnutí nezbytné

Posedlost příjmem kalorií a sledování každého kousku jídla, který vám projde rty, opravdu není cesta, na jejímž konci šťastně a udržitelně zhubnete. Ačkoli může být sledování kalorií užitečným nástrojem při redukci vaší hmotnosti, není to ten nejlepší způsob pro každého. V mnoha případech tento obsedantní způsob hubnutí vyvolá psychické problémy, které mohou vést až k poruchám příjmu potravy.

Z výzkumu zaměřeného na tracking kalorií naopak vyplývá, že přílišné sledování jídla a s ním spojených kalorií vedlo k vyššímu riziku roztříštěných stravovacích tendencí. Mít jídlo neustále v hlavě není přístup, který by vás udělal šťastnými. Pokud budete konzumovat přiměřené množství kvalitních surovin a vytvoříte si jídelníček pestřejší než nezměrná fantazie spisovatelky J. K. Rowlingové, dosáhnete nejen zdravé váhy, ale také spokojeného a zdravého života!

 

6. Poruchy příjmu potravy se týkají pouze žen

Mnoho lidí předpokládá, že poruchy příjmu potravy (PPP) a poruchy stravovacích návyků se týkají pouze něžného pohlaví. Ale opak je pravdou. Mužů, ať už dospělých, nebo dospívajících, se tyto problémy týkají také.

Podle výzkumu z roku 2018 více než 30 % dospívajících mužů v Americe uvádí, že jsou nespokojeni se vzhledem svého vlastního těla. Velká část z nich také dodala, že na cestě ke své vysněné postavě používají nezdravé hubnoucí metody. Je ale důležité si uvědomit, že poruchy příjmu potravy se vyskytují u mužů většinou v odlišné podobě, než je tomu u žen.

Nejčastěji se PPP vyskytují u dospívajících mužů, kteří jsou homosexuálové nebo transgendeři. Podle statistik jsou muži náchylnější na záchvatovité přejídání a bulimii, naopak ženy na anorexii a ortorexii?. Podle genderové příslušnosti se volí také způsob léčby poruch příjmu potravy. Výzkumy dokazují, že muži se častěji za poruchy příjmu potravy stydí, a tak je u nich i menší pravděpodobnost, že včas vyhledají lékařskou péči. Což je jeden z klíčových faktorů jakékoli léčby. 

 

granola-snidane

Nezapomínejte ani na to, aby vaše jídlo bylo pestré a barevné.
 

7. Pokud chceš zhubnout, musíš jíst jen malé porce jídla

Jíst malé porce jídla pravidelně po celý den je metodou, kterou mnoho lidí používá k stimulovanému „nakopávání“ jejich metabolismu, a tím i hubnutí. Pokud jste však zdravý aktivní člověk, na frekvenci vašich jídel nezáleží. Vaše rychlost metabolismu je totiž primárně dána celkovým kalorickým příjmem. Ten ovšem vždy musí splňovat energetické potřeby jedince.

Tělo je složitý systém, jehož pochody jsou na sebe navázány v dokonalé harmonii. Pokud budeme konzumovat převážně vyváženou stravu, začne naše glukóza klesat zhruba 2 hodiny po jídle. Společně s glukózou začne klesat i množství naší energie. Nakonec se dostaví kručení v žaludku, čímž nám tělo signalizuje, že je čas se najíst. Tělo si vlastně samo umí říct, kdy má hlad, stačí ho jen poslouchat! Chcete se o hladu dozvědět víc?

Naopak lidem, kteří mají určité zdravotní problémy, jako je například cukrovka, onemocnění koronárních tepen nebo syndrom dráždivého tračníku, by menší porce s vyšší frekvencí měly být k dobru. Tak je tomu i u těhotných či kojících žen.

 

Šokoval nebo překvapil vás některý z mýtů? Ve Světě plodů věříme, že jedním z klíčů ke zdraví je hlavně kvalitní strava. Proto jsme rádi, že vám můžeme nabídnout hlavně prémiové suroviny ze všech koutů světa!