Dieta podle krevních skupin: v čem spočívá?

 

Každý z nás má jiný genetický základ a různým způsobem dokáže vstřebávat živiny z potravin. Na principech rozdílnosti určitých skupin obyvatel je postavena i dieta podle krevních skupin. O co se jedná? Ve zkratce řečeno, do jídelníčku zařazujete pouze potraviny, které jsou vhodné pro váš typ. Je to zdravé? A může to opravdu tělu něco přinést? 
 

Co se v článku dozvíte:

  1. Na jakých základech dieta stojí 
  2. Proč zrovna princip krevních skupin 
  3. V čem dieta spočívá 
  4. Pro koho je vhodná a jestli funguje 
 
dieta-krevni-skupiny
  

Co je to naturopatie

Naturopatie je alternativní metoda zakládající léčbu na přístupu ke stravování a životnímu stylu, který především využívá přírodního léčitelství, terapeutických postupů při léčbě a principů psychosomatiky. Nezabývá se pouze dietami, spíše jde o alternativní léčebný systém stojící na přesvědčení, že přírodní léčitelství a prevence jsou nejlepšími prostředky pro uchování zdraví člověka. Kombinuje používání léčivých bylin, nutriční medicínu, masáže, homeopatii, akupunkturu a další alternativní metody.

 

Principy krevních skupin

Zakladatelem výživové teorie podle krevních skupin byl naturopat Peter J. D‘Adamo, který navázal na výzkumy svého otce. D’Adamo se zabýval vztahem mezi skladbou jídelníčku a krevními skupinami. Svoji teorii založil na individualitě každého z nás, která souvisí s genetickými vlohami. Tyto genetické vlohy bychom podle něj měli využít při rozhodování, jakým způsobem se budeme stravovat. 

V lidské populaci se vyskytují 4 základní krevní skupiny – 0, A, B, AB. Každá skupina má svůj specifický znak – antigen na membráně červených krvinek. Červené krvinky pak podle D’Adama reagují na určité potraviny lépe, nebo hůře, což ovlivňuje, jak se po jídle cítíme. Na základě tohoto principu pak rozdělil potraviny pro danou skupinu na vhodné a nevhodné.

Princip diety podle krevních skupin se tedy zakládá na domněnce, že lidé s různými krevními skupinami tráví odlišně, a pokud se budou stravovat v souladu se svou krevní skupinou, mohou se vyhnout některým zdravotním obtížím.

 
dieta-podle-krevnich-skupin-1
 

Jakým směrem se vydat

Stejně jako jiné alternativní přístupy ke stravování, i tato dieta stojí na filozofických základech. Pravidla říkají, co je „správné“ a čemu by se měli lidé vyvarovat, pokud se rozhodnou ji dodržovat. Základní je zařazení lidí do 4 skupin:

  • Krevní skupina A patřila zemědělcům, proto je pro majitele této krevní skupiny vhodná strava rostlinného původu, se kterou si jejich tělo poradí nejlépe. Doplnit ji lze částečně o drůbež a ryby. 
  • Krevní skupinu B měli údajně kočovníci a pastevci, jejichž organismus si poradil s rostlinnou stravou a většinou druhů masa (kromě kuřecího a vepřového). 
  • Lidé se skupinou AB stojí na částečném sloučení dvou principů (kombinace skupin A a B). Ze všech typů vyžaduje nejmodernější způsob obživy.
  • Lidé s krevní skupinou 0 si nejlépe poradí s bílkovinami živočišného původu a syrovou zeleninou. Tato skupina vznikla jako první – byli to lovci a sběrači.
 

vegan

Maso při stravě podle krevní skupiny A nahradíte sójovými produkty.
 

Krevní skupina A

Majitelé této krevní skupiny byli prý v minulosti zemědělci. Pěstování rostlinných produktů a chov domácích zvířat se začaly rozvíjet v dobách, kdy si lidé začali domestikovat zvířata a cíleně pěstovat některé druhy rostlin. 

Dá se říci, že se jednalo o opak stravy krevní skupiny 0. V současné době by mohl tento způsob stravování odpovídat stravě vegetariánské

Mezi vhodné potraviny patří velké množství ovoce a zeleniny a dalších produktů rostlinného původu, obiloviny, rýže a luštěniny. Pokud se neřídíte principy veganství nebo vegetariánství, zařadit můžete v malé míře i maso – především ryby (pstruh, makrela, kapr) a drůbež. Nevhodné potraviny jsou pak téměř všechny druhy tmavého masa, mořské plody a mléčné produkty. Dnes lze maso nahradit například sójovými produkty, které nabízejí alternativu živočišných bílkovin.

 

Krevní skupina B

Vzhledem k tomu, že tato krevní skupina patřila kočovným pastevcům, na jejich jídelníčku se objevovala jak strava rostlinná, tak živočišná. Byla velmi pestrá, protože pocházela z různých koutů světa.

Do skupiny vhodných potravin se řadí třeba maso (kromě kuřecího a vepřového), ryby, nízkotučné mléčné produkty, vejce, listová zelenina, rýže nebo špalda, brambory a houby. Mezi nevhodné potraviny patří kuřecí a vepřové maso, mořské plody, obiloviny (zejména pšenice a kukuřice) a luštěniny (fazole, čočka). Jíst se nedoporučují ani rajčata, avokádo nebo olivy, sezamové a slunečnicové semínko.

 

Krevní skupina AB

Je to skupina nejmladší a v populaci nejvzácnější. Tito lidé se velmi snadno přizpůsobili novým druhům potravin. Ideální je při této dietě připravovat si menší porce, ale častěji.

Mezi doporučené potraviny patří tofu, mořské plody, ryby (losos, tuňák, sardinky), mléčné produkty s živými kulturami, zelené druhy zeleniny a luštěniny. Mezi potraviny, kterým by se naopak tato krevní skupina měla vyhnout, patří například fazole, kukuřice, hovězí a vepřové maso. 

 

dieta-podle-krevnich-skupin-2

Losos je vhodný pro krevní skupiny AB i B. Okořeňte ho lyofilizovaným tymiánem!
 

Krevní skupina 0

Jedná se o pravěké lovce a sběrače. Základem jejich jídelníčku bylo tedy to, co ulovili nebo našli volně růst v přírodě. Jedná se tedy především o maso, některé druhy ovoce a zeleniny a semínka. V jídelníčku pravěkých lovců se neobjevovaly potraviny obsahující lepek a mléko. Pokud patříte do této krevní skupiny, máte potíže s trávením mléčných produktů, ale nemůžete si je odpustit, nahraďte je jejich rostlinnou alternativou. Jídelníček krevní skupiny 0 by mohl odpovídat paleo stravování.

Do skupiny vhodných potravin se řadí maso – především jehněčí, skopové, hovězí, zvěřina, ale i ryby (makrela, treska), luštěniny (fazole, hrách), zelenina – především listové druhy, ovoce a semínka. Mezi nevhodné potraviny se řadí mléčné produkty a potraviny s obsahem lepku.

Výpis doporučovaných a nedoporučovaných potravin pro jednotlivé krevní skupiny a kompletní popis diet najdete v knize Výživa a krevní skupiny od Petera J. D´Adama. 

 

paleo-orechy

Pro paleo stravování se perfektně hodí třeba náš paleo MYX plný výživných ořechů.
 

Může to fungovat?

Výzkumy potvrzují, že konkrétní krevní skupiny souvisí s vyšším rizikem některých onemocnění. Například skupina AB má nejvyšší riziko vzniku kardiovaskulárních chorob. V závislosti na tomto zjištění je dobré, když lidé upraví svůj jídelníček tak, aby toto riziko zmírnili. V současné době ale není znám lékařský výzkum, který by potvrzoval, že domnělý vztah mezi krevními skupinami a ideální skladbou stravy významně napomáhá zdraví. Dělení stravy podle krevních skupin může našemu tělo prospívat, ale vůbec to s krevními skupinami nemusí souviset. Jde především o to, že se v jídelníčku objevují potraviny hodnotné a čerstvé, které tělu dodají potřebné látky. Pokud zároveň vynecháte průmyslově zpracované potraviny, vašemu zdraví to jen prospěje.

Jestliže se tedy rozhodnete, že chcete stravu podle své krevní skupiny vyzkoušet, dobře zvažte svůj aktuální zdravotní stav. Stejně jako ostatní diety není vhodná pro každého a vždy byste se měli řídit individuálními potřebami. Každý z výše jmenovaných stravovacích návyků postrádá nějaké složky potravy, které by vašemu tělu mohly chybět. Zaměřte se tedy na jejich nahrazení vhodnými alternativami.

Pomoci může lidem, kteří svou ideální skladbu potravy teprve hledají, chtějí načerpat inspiraci a vyzkoušet nový přístup. Pokud zjistíte, že vám strava rozdělá podle krevních skupin prospívá a neškodí, klidně se jí řiďte. Jen si hlídejte vyváženost všech důležitých živin a v případě nejistoty se obraťte na odborníka.

 

 

logo_small