Mandle v boji proti virům a bakteriím

 
Mandle v boji proti virům a bakteriím

 

To, že mandle patří mezi nejzdravější potraviny na světě, není pochyb. Kromě toho, že mají pozitivní účinek na naše zdraví, Vám jejich využití pomůže zpestřit běžnou stravu. Mandle jsou výbornou přísadou v kuchyni, například do kaší a jogurtů, na zákusky, dezerty, do pečiva i omáček, k výrobě mandlového mléka nebo jen jako rychlá svačina.

užší

Proč patří mandle mezi nejzdravější potraviny na světě?
 

Jsou bohatým zdrojem mnoha výživných látek, mezi které patří široká škála minerálních látek, například mangan, hořčík, měď, vápník a fosfor. Mandle jsou také bohatým zdrojem vlákniny, což napomáhá ke správnému trávení. Obsahují i Vitamin E a vitamin B2, přičemž vitamin E patří mezi nejvýznamnější antioxidanty a vitamín B2 hraje důležitou roli v našem metabolismu.

Tuky tvoří 50% hmotnosti mandlí. Mezi ty patří například i mononenasycené mastné kyseliny, které v lidském těle pomáhají příznivě regulovat cholesterol a snižovat koncentraci nezdravého LDL cholesterolu o 1%. Mandle jsou skvělou surovinou pro diabetiky, protože obsahují cukr v nízkých koncentracích a také mají nízký glykemický index. Důležité jsou fenolické složky, protože mají významné antioxidační účinky - ochranné účinky vůči nežádoucím reakcím v lidském organismu.

karina-zhukovskaya-ncPIgOoZCk0-unsplash

Co jsou fenoly zač a proč jsou důležité pro náš organismus?

Fenoly se ve velkém množství nacházejí téměř ve všech rostlinách. Dělí se na několik skupin, kdy každá skupina je nějakým způsobem přínosná. V mandlích, především ve slupce, jsou obsaženy různé druhy fenolů, mezi které patří například flavonoidy a fenolové kyseliny. Tyto látky v laboratorních podmínkách prokázaly antioxidační aktivitu vůči mnoha druhům volných radikálů. Flavonoidy a fenolové kyseliny působí proti oxidování špatného LDL cholesterolu, který je v oxidované formě vysoce aterogenní, což znamená, že dochází k zanášení tepen - ateroskleróze. Fenolické látky v mandlích prokázaly ve spojení s vitamínem C a E ještě silnější antioxidační aktivitu, než v samostatné podobě.

Studie ukázaly, že právě tyto fenolické látky příznivě působí proti růstu virů (antivirotické aktivitě) a bakterií (antimikrobiální aktivitě).

Antivirotická aktivita

Polyfenoly nacházející se v mandlích mají pozitivní účinek proti růstu virů. Mezi takové patří například virus chřipky a herpes simplex virus HSV-1 a HSV-2, které u člověka způsobují infekce pokožky. Mezi polyfenoly, které pomáhají bojovat s viry, patří kaempferol a kvercetin. Polyfenoly zabraňují přichycení viru na zdravé buňky a také zabraňují množení virů.

Fenoly přítomné ve slupce jsou atraktivním kandidátem na vývoj nových přírodních produktů proti růstu virů.

nordwood-themes-SRT2ECEkBR8-unsplash

Antimikrobiální aktivita 

Flavonoidy obsažené v mandlích jsou účinné proti řadě patogenů přenosných potravinami. Extrakty z mandlí působí proti určitému spektru bakterií, jako například Salmonella enterica var. Typhimurium. Nejvyšší antibakteriální potenciál byl především v přírodních mandlích se slupkou, protože množství přítomných flavonoidů ve slupce je desetkrát vyšší, než v blanšírovaných mandlích. Mezi nejvýznamnější fenoly, které mají antibakteriální účinky, patří naringenin, kaempferol a myricetin. Vliv fenolických látek na bakteriální buňky obvykle způsobí poškození ochranné membrány a genetické informace buňky. Fenolické látky navíc zabraňují růstu a množení těchto buněk.

Čisté formy flavonoidů z mandlové slupky by se daly v budoucnu využít jako přírodní konzervační látky v potravinách. Antimikrobiální vlastnosti flavonoidů mohou být také využity pro vývoj nových antibiotik.

,, Tedy, pokud budeme jíst mandle, budeme odolní vůči nemocem? "

Odpověď je ano i ne, a to proto, že správnou vyváženou stravou plnou antioxidantů dosáhneme zvýšené imunity, která bojuje právě proti chorobám zvenčí. To, zda nám konzumace mandlí pomůže zbavit se chřipky, ale není pravda. Je třeba brát v úvahu, že všechny výzkumy zmíněné výše se sice prováděly z látek obsažených v mandlích, ale obsah účinných látek byl v několikanásobně vyšší koncentraci. To tedy znamená, že pokud byste chtěli docílit takového výsledku, jaký byl zmíněn ve studii, museli byste konzumovat kila mandlí denně, což určitě nedoporučujeme. Všeho moc škodí a právě u stravy bychom se měli držet hesla “méně znamená více”. Raději méně a vyváženě, než více!

 

Zdroje: 

Musarra-Pizzo a kolektív, 2019, The Antimicrobial and Antiviral Activity of Polyphenols from Almond (Prunus dulcis L.) Skin, dostupné z: https://doi.org/10.3390/nu11102355

Arena a kolektív, 2010, Immunomodulatory and antiviral activity of almond skins, dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.imlet.2010.04.010

Lapsley a kolektív, 2006, A nutrition and health perspective on almonds, dostupné z:https://doi.org/10.1002/jsfa.2659E.

Milbury a kolektív, 2006, Determination of Flavonoids and Phenolics and Their Distribution in Almonds, dostupné z: https://doi.org/10.1021/jf0603937