👉 PRODLOUŽENO! Sleva 200 Kč nad 1 500 Kč s kódem: SLEVA200 🔥 DOPRAVA ZDARMA do výdejních míst PPL od 500 Kč 🚚💨

Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Quinoa je potravinou budoucnosti. Nadchne vás snadnou přípravou i náloží bílkovin

v pondělí 20. 2. | 4761x přečteno | 3 minuty čtení


Kvui, Kuinu… co? Quinoa (čteno kínua) se v našich kuchyních pořád ještě rozkoukává, ale rozhodně má co nabídnout. Tyhle malinké kuličky vás okouzlí svou chutí, jednoduchou přípravou i nevídanými nutričními hodnotami. A pokud jste v dětství chtěli být astronautem či astronautkou, můžete si díky quinoe konečně vyzkoušet, jaké by to asi bylo. Jak to spolu souvisí? Pokračujte ve čtení a nepřestávejte žasnout!

Sdílet



Quinoa je potravinou budoucnosti. Nadchne vás snadnou přípravou i náloží bílkovin

Co se v článku dozvíte?

Quinoa má dlouhou tradici a zářnou budoucnost

Quinoa neboli merlík chilský je prastará plodina, která se v Jižní Americe pěstuje už po tisíciletí a nyní začíná být v kurzu i u nás. Podobně jako pohanka nebo amarant se řadí mezi tzv. pseudoobiloviny, což ale neznamená, že by za běžnými obilovinami jakkoliv pokulhávala. Právě naopak – její nutriční vlastnosti jí dávají pořádný náskok a právem ji pasují do role (super)potraviny budoucnosti. Ale o tom potom.

Z celé rostliny, která dorůstá výšky až 2 metrů, se k jídlu využívají hlavně semena. Nejčastěji mají bílou barvu, ale k dostání je i quinoa červená a černá.

jak roste quinoa
Quinoa je nejčastěji bílá, setkáte se ale i s červenou nebo černou variantou.

Vypěstovat merlík se přitom zdá být poměrně snadné – nerozhodí ho kyselost půdy, občasné sucho, vysoké teploty ani mírné mrazíky. Vlivem rostoucí poptávky se proto o produkci quinoy snaží i země mimo hornatou oblast And. V České republice však tyto pokusy zatím zůstávají v plenkách, a tak asi ještě chvíli potrvá, než quinou hrdě označíme za lokální potravinu.

Vše ale nasvědčuje tomu, že po ní bude čím dál větší sháňka. Nutriční výjimečnosti quinoy si totiž všímá i OSN nebo NASA – ta ji dokonce zkoumá jako plodinu, která má potenciál udržet kosmonauty naživu i během opravdu dlouhých vesmírných letů.

Proč quinou zařadit do jídelníčku?

Ódy na quinou, které znějí z úst výživářů, neberou konce. Tak si to shrňme: kromě toho, že je quinoa přirozeně bezlepková, má i nízký glykemický index. To z ní dělá spolehlivého parťáka pro celiaky i diabetiky a taky nepostradatelnou součást redukční diety.

Vedle štědré porce vlákniny, kterou od zdravých příloh tak nějak očekáváme, navíc vyniká vysokou koncentrací kvalitních bílkovin. Obsahuje všech 9 esenciálních aminokyselin, což se v rostlinné stravě jen tak nevidí. Quinoa je díky tomu svatým grálem všech zodpovědných veganů a vegetariánů, kteří chtějí svému tělu dopřát všechny potřebné živiny.

Co ale zaručeně ocení i všežravci, je obsah prospěšných omega 3 mastných kyselin a pestré palety vitamínů a minerálů včetně často deficitního železa, hořčíku a kyseliny listové.

quinoa salát recept
Chcete do svého oblíbeného salátu dodat nálož bílkovin? Přidejte vařenou quinou!

Příprava quinoy není žádný oříšek

Quinoa má neutrální chuť s nevtíravým oříškovým nádechem, která jí otevírá dveře do sladké i slané kuchyně. Základní recept na její přípravu je podobný jako u rýže: quinou stačí propláchnout horkou vodou (pro eliminaci případné hořkosti) a uvařit do měkka ve dvojnásobném množství vody. Trvá to asi 15 minut. Pro použití do salátů můžete quinou po uvaření ochutit oblíbeným kořením nebo ji rovnou uvařit ve vývaru.

TIP: Pokud z quinoy připravujete sladkou kaši (alternativu klasické ovesné kaše), vařte ji o něco déle.

Quinou uvařenou al dente pak použijte jako přílohu, základ „rizota“ či zavářku do polévky. Skvěle poslouží i při zahušťování karbanátků nebo jako náplň do plněných paprik či zapečených cuket a dýní. Stejně tak ji můžete přidat do těsta na sušenky nebo ji zakomponovat do nepečených dezertů.

TIP: Quinoa je ideální surovinou pro obohacení salátů. Vyzkoušejte náš oblíbený recept! 

zdravá strava quinoa salát

Quinoa salát s pečenou dýní

Lehký, ale výživný salát, který zasytí.

Tak hurá na to! Zásobte se touhle vesmírnou baštou a pusťte se do přípravy pokrmů, které nepřipouštějí kompromisy mezi chutí a ultimátní výživností.

Vytuňte si quinoa salát:

Čtěte také

Líbí se Vám článek?

Přihlaste se k odběru a dostávejte další zajímavé články do e-mailu každý týden.

Odebírat

Kam dále?

zavřít

Přihlášení pomocí e-mailu

Zapomněli jste heslo?