💥 Nechce se Ti platit poštovné? Když do košíku hodíš alespoň 2 gurmánské popcorny, máš od nás DOPRAVU ZDARMA. 💥

Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Jak se naučit zdravě nakupovat? Tipy a triky pro chytrý nákup

v pondělí 9. 5. | 476x přečteno | 7 minut čtení


Nákupem v supermarketu strávíte věčnost, u pokladny necháte pěkných pár stovek a doma zjistíte, že jste stejně nekoupili, co jste chtěli. Poznáváte se? Sepsali jsme pro vás tipy, jak nakupovat zdravě, vyhnout se nákupu zbytečností a ušetřit při nákupu čas i peněženku. Tak si to s námi zopakujte, než se vydáte na další nákup!

Sdílet



Jak se naučit zdravě nakupovat? Tipy a triky pro chytrý nákup

Co se v článku dozvíte?

Správná příprava je základ zdravého košíku

Běháte po supermarketu od regálu k regálu jako splašení a doma při vybalování nákupu zjistíte, že jste koupili jen polovinu toho, co jsme měli na mysli? A ta druhá polovina jsou nezdravé zbytečnosti koupené jen proto, že jste na ně dostali chuť. Co udělat pro to, abyste nakoupili jen to, co opravdu potřebujete?

Inspirujte se vašimi ratolestmi, které si každý den do deníčku píšou domácí úkoly. Dejte si „za úkol“, že si vždy před nákupem na deset minut sednete a napíšete seznam všeho, co máte v plánu uvařit, včetně surovin, které jsou k tomu třeba nakoupit. Zároveň tak máte větší jistotu, že se vyhnete plýtvání jídlem, a taky vám v košíku nepřistane tzv. junk food. To jsou třeba smažené brambůrky, přeslazené nápoje a majonézové saláty.

Pokud chcete ušetřit, ale zároveň nakoupit kvalitní potraviny, i tak využijte předem napsaný seznam potravin. Jednotlivé položky si dopředu srovnejte podle sekcí prodejny, ve které jste zvyklí nakupovat. Vyhnete se tak zběsilému běhání po obchodě tam a zpátky. Nebo si je přidejte do virtuálního seznamu na e-shopu.

S plánováním vám pomůže i rychlá revize spíže.

Sepište si seznam zdravých surovin

Tak, připravený jídelníček, včetně ingrediencí, už máme. Co dál? Poradíme vám, jaké suroviny by na týdenním seznamu potravin neměly nikdy chybět. A ne, chipsy to opravdu nejsou.

1. Ovoce – a to jak čerstvé, tak to sušené. A je jedno, jestli ovoce lyofilizované, nebo klasické sušené ovoce. Tam ale buďte ostražití – vybírejte sušené ovoce bez přidaného cukru a siřičitanů!

2. Zelenina a klíčky – nejlepší je ta vypěstovaná doma na zahrádce. Pokud ji nakupujete, myslete na to, jak zeleninu uskladnit co nejefektivněji. Nebo s námi propadněte klíčení. V klíčicí sklenici vypěstujete mikrozahrádku i v bytě.

3. Luštěninyzdravé jídlo bohaté hlavně na bílkoviny. Z mungo fazolí na klíčení vykouzlíte chutnou ozdobu do polévky, nebo luštěniny konzumujte jako zdravé snacky místo klasických chipsů. Praví drsňáci totiž křupou fazolky

Na naše ovocné tyčinky se těší každý malý mlsoun. Objeve všechny jejich dokonalé chutě!

Na naše ovocné tyčinky se těší každý malý mlsoun. Objeve všechny jejich dokonalé chutě!

Už klíčíte? Poradíme, jak na to

Už klíčíte? Poradíme, jak na to

Není to jen alternativa chipsů. Fazolové lupínky se hodí i místo krutonů do salátu!

Není to jen alternativa chipsů. Fazolové lupínky se hodí i místo krutonů do salátu!

4. Ořechy a semínka – Fakt, že oříšky zlepšují koncentraci a mají blahodárný účinek na mozek, potvrzuje Svět plodů i spousta studií! Třeba mandle vynikají v obsahu vitamínu E a hodí se jako ozdoba do kaší k snídani nebo součást granoly.

5. Mléko – mléčné výrobky vynikají v obsahu bílkovin i vápníku a třeba ty zakysané (kefír, „živé“ jogurty) pomáhají i našemu střevnímu mikrobiomu Náhražky mléka doporučujeme vyrobit doma. Ty z obchodu totiž mají více cukru a éček, než kdejaká limonáda.

6. Maso – pokud jste masožravci, jistě vám v košíku přistane nějaký ten kousek. Snažte se dbát na jeho kvalitu. Hlídejte si i jeho tučnost a sáhněte spíše po rybě než po bůčku. 

7. Koření a bylinky – Pro dochucení zdravého jídla je nejlepší zvolit čerstvé bylinky a pokud máte v bytě málo místa, vyzkoušejte lyofilizované koření. Chutná a voní jako to čerstvé! 

Ořechové mléko zvládnete doma levou zadní. Chcete vědět, jak na to?

Ořechové mléko zvládnete doma levou zadní. Chcete vědět, jak na to?

10 rad pro efektivnější nákup

Ptáte se, jak si nákupy usnadnit? Tady je 10 tipů pro zdravé a hlavně efektivní nakupování, díky kterým se stanete mistrem chytrých nákupů i vy:

1. Nejprve projděte spíž a lednici – V obchodě si pak nebudete muset složitě vzpomínat, jestli jste minulý týden koupili  mouku a jestli máte dostatek brambor na nedělní oběd.

2. Nechoďte nakupovat hladoví – Když půjdete do sámošky s vlčím hladem, máte zaručeno, že si kromě špatné nálady způsobené frontou u pokladny odnesete i spoustu nepotřebného jídla, na které jste měli prostě… hlad. Takže prvně jídlo, potom až nákup!

3. Připlaťte si za kvalitu – Za potraviny, které pravidelně používáte na vaření a pečení, si připlaťte. Posvítit si na kvalitu se vyplatí, ocení to vaše zdraví i chuťové pohárky. Důkazem jsou naše ořechy, nebo celá nabídka prémiových 100% ořechových másel pro tu nejlepší snídani.

4. Skládejte zboží na pás efektivně – Těžké potraviny pokládejte jako první, aby byly vespod tašky. Rozhodně nechcete mít nahozený celý obsah plátěnky od jogurtu, proto vajíčka, mléčné výrobky a další křehčí věci patří až úplně nakonec. Tím, že si zboží vyskládáte popořadě už na pás, jej můžete rovnou naskládat do tašky. Paráda!

5. Nakupujte do zásoby – Trvanlivé suroviny jako jsou luštěniny, koření, ořechy, nebo lyofilizované potraviny můžete kupovat ve větším množství, protože se nezkazí. 

Jste milovníci lískáčů? Doplňte si spíž!

Jste milovníci lískáčů? Doplňte si spíž!

Víte, jak chutná ruby čokoláda? Nejsou v ní přidaná žádná barviva ani aromata a přitom chutná jemně po ovoci. Seznamte se! 

Víte, jak chutná ruby čokoláda? Nejsou v ní přidaná žádná barviva ani aromata a přitom chutná jemně po ovoci. Seznamte se! 

výhodné balení

Smlsněte si na šťavnatých datlích. Stačí si jen vybrat odrůdu přímo pro vás.

Smlsněte si na šťavnatých datlích. Stačí si jen vybrat odrůdu přímo pro vás.

6. Jeďte podle srovnávače cen Myslíte si, že zdravé a levné jídlo nejde dohromady? Opak je pravdou! Využijte aplikaci v mobilu, která srovná ceny za vás.

7. Buďte eco-friendly – Ozdravte společně se sebou i planetu. Vybírejte si potraviny ve větších baleních, zkuste sehnat alternativu produktů, které jsou v tzv. overpackaging (to znamená, že neobsahují více obalů, než kolik je nutné). Zeleninu a ovoce si uložte do vlastních sáčků… Vždyť retro síťovka a plátěnka jsou opět v kurzu!

8. Nebojte se prozkoumat regál – Každá prodejna je jinak koncipovaná. Všeobecné pravidlo zní, že potraviny v úrovni očí bývají nejdražší, zatímco suroviny vespod nejlevnější. Dejte si proto malou rozcvičku a sehněte se dolů. Rozhýbete záda a ulevíte peněžence.

9. Levné nemusí být skutečně levné – U slev se ne vždy jedná skutečně o nejlevnější variantu. Vždy se podívejte na přepočet ceny na množství. Třeba taková malá a navíc nekvalitní čokoládová tyčinka vyjde v přepočtu klidně i 3× dráž, než pytel kvalitní čokolády k mlsání.

10. Nechoďte „nezdravými“ uličkami – Vždycky tam bude nějaká hříšná dobrota v akci, a to se pak těžko odolává. Pokud se chcete vyhnout pokušení, prostě se příslušným uličkám v obchodě vyhněte.

Zdravé mlsání

Mlsat se dá i zdravě. Už jste ochutnali některý z perfektně křupavých luštěninových MYXů?

Mlsat se dá i zdravě. Už jste ochutnali některý z perfektně křupavých luštěninových MYXů?

Jak nekupovat zbytečnosti?

Etiketa je kámoš

My víme, je to otrava. Ale vyplatí se. Pestré a očím lákavé štítky jsou věc jedna, složení věc druhá. Proto nevybírejte potraviny jen podle vzhledu – posviťte si na to, co obsahují. Pokud hned ze začátku uvidíte spoustu umělých sladidel, vysoce zpracované oleje nebo zbytečná barviva, zbystřete. Toto rozhodně nepatří do zdravého nákupu, který byste měli mít v košíku. 

Vyvarujte se také produktům obsahujícím přidaný cukr. Naopak se zaměřte na certifikáty a ocenění, které značí, že jde o BIO produkt nebo domácí výrobek. A pokud přemýšlíte udržitelně, určitě se seznamte s Fairtrade certifikátem, který říká, že držíte v ruce jídlo, jenž bylo vyrobeno za poctivých podmínek. Jestli pořád v etiketách tápete, pročtěte si článek, kde jsme se rozepsali podrobněji. 

Nenechte se zlákat červenou cedulkou

Červená cedulka se slevou nás často svádí koupit i něco, co ve skutečnosti vůbec nepotřebujeme. A pak dochází k paradoxní situaci – utrácíme spoustu peněz za nepotřebné zbytečnosti, co jsou sice levné, ale víc bychom ušetřili, kdybychom je nekupovali vůbec. Příště se tak dvakrát rozmyslete, jestli je třetí hrníček s kočičkou za 59,– vážně potřeba. 

Na zdravé mlsání si posviťte zvlášť

Jistě nám dáte za pravdu, že kromě základních surovin pro vaření na celý týden do košíku v supermarketu nebo e-shopu hodíte často i nějakou pochoutku na mlsání. Za občasné zahřešení vám nikdo ruku neutrhne. Místo impulzivního nakupování chipsů ale dejte přednost kvalitě před kvantitou

Ve Světě plodů připravujeme produkty tak, že příjemně polechtají chuťové pohárky a zároveň jsou zdravé. 

Osrdíčkujte si oblíbence

Nakupovat velká, cenově výhodná balení se prostě vyplatí. Zvlášť u trvanlivých potravin, jako jsou ořechy, ovoce, nebo čokoláda. Kromě toho, že ve Světě plodů nakoupíte do zásoby, můžete si dát svoje stálice do oblíbených. Stačí se u nás pod svým e-mailem zaregistrovat a můžete si vesele srdíčkovat e-shopem. No a kdybyste potřebovali inspiraci do kuchyně, budeme se na vás těšit na blogu v rubrice Recepty

Ve spíži mi chybí:

Čtěte také

Líbí se Vám článek?

Přihlaste se k odběru a dostávejte další zajímavé články do e-mailu každý týden.

Odebírat

Kam dále?

zavřít

Přihlášení pomocí e-mailu

Zapomněli jste heslo?