Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Sójový lecitin

ve čtvrtek 4. 2. | 1329x přečteno | 4 minuty čtení


Sójový lecitin je aditivem, o které jste už určitě zakopli pohledem při zkoumání složení vašich oblíbených cukrovinek. V potravinářství se využívá jako emulgátor a navzdory tomu, že patří mezi „éčka“ a značí se jako alergen, není pro lidské zdraví škodlivý. Naopak – pro náš organismus je lecitin přínosný hned z několika důvodů.

Sdílet



Sójový lecitin

Co je to lecitin?

sójový lecitin

Lecitin, jinak nazývaný alfa-fosfatidylcholin, je složka nacházející ve všech našich buňkách, včetně mozkových či nervových, které se účastní důležitých pochodů v našem těle. Lecitin se podílí na tvorbě a obnovování buněčných membrán.

Přirozeně se nachází v řadě potravin, ať už živočišného původu, jako jsou vajíčka nebo játra, tak i rostlinného původu – sója, slunečnice, ořechy a jiné. V potravinářství se používá zejména sójový a slunečnicový lecitin, případně lecitin získaný ze žloutku.

Sójový lecitin se získává extrakcí ze sójového oleje. Obyčejně se s ním setkáme ve formě prášku nebo granulí, jako doplněk stravy se pak prodává nejčastěji ve formě kapslí.

Jakou roli hraje lecitin při výrobě potravin?

V potravinách funguje lecitin jako emulgátor. To znamená, že umožňuje spojení látek, které by se za jiných okolností těžko míchaly a po čase by došlo k jejich oddělení, jako například olej a voda. Lecitin snižuje povrchové napětí tuků a umožňuje jejich promíchání s jinými složkami. Díky lecitinu se suroviny dokonale spojí a výsledná směs zůstává stabilní.

Další funkce lecitinu v potravinách:

  • ovlivňuje viskozitu tekutin
  • zlepšuje chuť
  • má antioxidační vlastnosti
  • zvyšuje trvanlivost výrobku
  • chrání potraviny před slepováním (třeba u sýrů)

Lecitin je potravinové aditivum, mezi „éčky“ nosí označení E322. Podle stránky férpotravina.cz patří mezi bezpečné emulgátory s 0% skóre škodlivosti. Využívá se například pro výrobu majonéz, ale také při výrobě čokolády, kde umožní dokonalé spojení kakaového tuku s mlékem. Najdete jej ale i v potravinách jako jsou oplatky, bonbóny, lentilky, žvýkačky, těstoviny, margarín, krémy či ranní müsli nebo granola.

Sójový lecitin a jeho vliv na zdraví

Mnoho lidí si pod pojmem sójový lecitin představí superchemické škodlivé éčko, ve skutečnosti však není důvod se ho bát. V běžných dávkách je lecitin bezpečný, má dokonce pozitivní účinky pro nás a naše tělo!

V těle se lecitin štěpí na látku cholin, která pozitivně působí například na kognitivní a nervové funkce. Cholin si však naše tělo neumí samo vytvořit, proto jej získáváme z potravin nebo výživových doplňků. Pro své pozitivní účinky na lidské zdraví se lecitin doplňuje i ve formě tablet či prášků. Zatím neexistují žádné pokyny pro správné užívání lecitinu, ale výrobci doporučují maximálně 2400 mg za den pro dospělého člověka. Čím nám tedy může sójový lecitin prospět?

Snižuje hladinu cholesterolu

Vědci zjistili, že sójový lecitin přispívá k zvyšování hladiny prospěšného HDL cholesterolu a naopak pomáhá redukovat škodlivý LDL cholesterol.

Pomáhá při léčbě zánětlivosti střev

Ulcerózní kolitida je zánětlivé onemocnění střev. Příčinou je nízká produkce fosfatidylcholinu, hlenu chránícího tlusté střevo před záněty a bakteriemi. Podle vědecké studie pomohl lecitin snížit zánětlivost střev až o 50 % ve srovnání s lidmi, kterým bylo podáváno placebo.

Mléčná čokoláda pecky

Cholin zlepšuje kognitivní funkce

Předpokládá se, že cholin obsažený v lecitinu zlepšuje kognitivní funkce u lidí trpících Alzheimerovou chorobou a jinými typy demence. Jelikož je cholin klíčovou částí neurotransmiteru acetylcholin, právě příjem lecitinu může pomoci stimulovat nervové přenosy v mozku a zmírnit příznaky těchto silně progresivních neurologických poruch. V současnosti ale neexistují vědecké důkazy o tom, že by doplňování lecitinu zpomalilo či zvrátilo progrese demence u lidí s Alzheimerovou chorobou nebo s jakoukoliv jinou neurologickou poruchou. Tento výzkum je ještě „v plenkách“, podle vědců je však na dobré cestě.

Doplněk stravy při kojení

Někteří odborníci doporučují užívat lecitin jako doplněk stravy v období kojení. Předpokládají totiž, že lecitin pomáhá zvyšovat viskozitu mateřského mléka, takže je méně pravděpodobné, že dojde k nežádoucímu ucpání mléčných kanálků v prsu, které způsobuje bolestivé záněty.

Sójový lecitin může způsobit alergickou reakci

Sójový lecitin se získává ze sójových bobů, které jsou známým alergenem. Při získávání lecitinu je sice většina bílkovinných frakcí způsobujících alergické reakce odstraněna, přesto však může výsledný lecitin tyto alergeny ve stopovém množství obsahovat. Pokud trpíte alergií na sóju, doporučujeme konzumaci potravin obsahujících sójový lecitin konzultovat s vaším alergologem.

Je možné se sójovému lecitinu vyhnout?

Ačkoliv je sójový lecitin zcela neškodný, není problém se mu v čokoládách vyhnout. Ať už jste alergici nebo si jen chcete dopřát mlsání z čistých surovin, ochutnejte jednu z našich prémiových čokolád z Madagaskaru, které vás s prvním soustem přenesou přímo do srdce divokého tropického ostrova. Mmm! Vyzkoušíte nejprve mléčnou, nebo sáhnete rovnou po hořké?

Načítám

Čtěte také

Líbí se Vám článek?

Přihlaste se k odběru a dostávejte další zajímavé články do e-mailu každý týden.

Odebírat

Kam dále?

Zvýrazňovače chuti – jde to i bez nich?

Zvýrazňovače chuti – jde to i bez nich?

16.08.21 | 195x přečteno | 5 minut

Emulgátory, stabilizátory a zahušťovadla

Emulgátory, stabilizátory a zahušťovadla

15.03.21 | 430x přečteno | 8 minut

Konzervanty: Jak se jim vyhnout?

Konzervanty: Jak se jim vyhnout?

16.02.21 | 289x přečteno | 5 minut

Čím nahradit cukr?

Čím nahradit cukr?

11.02.21 | 503x přečteno | 10 minut

zavřít

Přihlášení pomocí e-mailu

Zapomněli jste heslo?