Košík

(0)
Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

RAW – co to vlastně znamená?

v pondělí 12. 4. | 300x přečteno | 3 minuty čtení


Raw v překladu do češtiny znamená „syrový“, častěji se však v kontextu jídla setkáme s pojmem živá strava. Co znamená, když je surovina označena jako raw, a co může živá strava přinést vašemu zdraví?

Sdílet



RAW – co to vlastně znamená?

Jako raw se berou ty potraviny, které neprošly tepelnou úpravou, při níž by se zahřály na více než 42 °C. Suroviny by také neměly být nijak průmyslově zpracované, pasterizované ani ošetřené pesticidy.  

Co patří na talíř?

Hlavními složkami raw stravy jsou ovoce a zelenina, ořechy, semínka, obiloviny a luštěniny. Doporučuje se do jídelníčku zařadit i tzv. superpotraviny, které obsahují širokou škálu vitamínů a jsou bohaté na antioxidanty.

Raw dieta umožňuje několik alternativních způsobů přípravy: časté je odšťavňování, mixování nebo sušení ovoce i zeleniny. Při raw stravování se využívá i nakličování semínek, obilovin a luštěnin a namáčení neboli aktivace ořechů a semínek. Zatímco většina raw stravy je (stejně jako u veganství) založena výhradně na rostlinných produktech, někteří lidé konzumují i ​​nepasterizované mléko, syrová vejce či některé druhy masa. Pokud z jídelníčku vynecháme veškeré živočišné produkty a zároveň ctíme podstatu raw stravy, mluvíme o vitariánství.

Je to vůbec zdravé?

Příznivci raw stravy se domnívají, že konzumace surovin v syrovém stavu je ideální pro lidské zdraví. Jedním z hlavních důvodů, proč zastánci syrové stravy odrazují od tepelné úpravy, je fakt, že některé enzymy a bílkoviny mohou být tepelnou úpravou znehodnoceny, stejně jako se tomu děje například u vitamínu C, kyseliny listové nebo vitamínu B6 (pyridoxin).  

Raw strava dodává tělu spoustu vitamínů, minerálů, enzymů a vlákniny. Konzumace syrových potravin pomůže organismu s regenerací, detoxikuje a zabraňuje překyselení, ke kterému může docházet při nadměrné konzumaci tepelně upravených živočišných bílkovin. Díky živé stravě ze svého jídelníčku vyloučíme těžko stravitelné tuky a škodlivý LDL cholesterol, průmyslově zpracované potraviny a aditivní látky, jako jsou konzervanty, emulgátory a přebytečné cukry. Syrová strava jde většinou ruku v ruce s hubnutím, protože má nízký obsah kalorií.  

Naopak nám ale může hrozit nedostatek bílkovin, vitamínu B12, vitamínů rozpustných v tucích a omega-3 nenasycených mastných kyselin. Konzumace syrového masa a dalších živočišných produktů přináší také riziko infekce.

Při raw stravování hrozí nedostatek bílkovin. Doplnit vám je pomůže náš raw konopný protein.

RAW produkty ze Světa plodů

Tyčinky vám dodají energii

Tyčinky jsou ručně vyrobeny pouze z přírodních surovin a obsahují jen přirozeně se vyskytující cukry ze sušeného ovoce. Neobsahují umělá barviva, konzervanty, ochucovadla, zvýrazňovače chuti, mouku, mléko, lepek ani vejce. Vezměte si s sebou na výlet jahodovu, malinovou, kakaovou nebo sezamovou!

Proteiny pro sportovce i nesportovce

  • Čistě přírodní veganský zdroj bílkovin, který je ideálním doplňkem při dietách. Protein si můžete smíchat s čerstvou ovocnou šťávou, mlékem nebo vodou. Můžete jej využít také při výrobě raw dezertů jako částečnou náhražku běžné mouky. Výborně se hodí k přípravě snídaní nebo jej můžete zamíchat například do pomazánky. Nechcete se spokojit s „obyčejným“ rýžovým nebo mandlovým proteinem? Rozumíme vám, proto máme v nabídce i makový, dýňový, lískový, konopný, arašídový nebo vlašský!

Oříšky na mlsání

Speciality pro náročné

  • Drcené kakaové boby jsou výborným antioxidantem. Věděli jste že konzumace kakaa snižuje vysoký krevní tlak účinněji, než zelený či černý čaj?
  • Irský mech je nejen vynikajícím zdrojem vitamínů a minerálů, ale také zajímavou přísadou v kuchyni. Je vhodný pro bezlepkovou i bezlaktózovou dietu a je veganskou alternativou k živočišnému kolagenu.
kakaové boby drcené
Drcené kakaové boby jsou významným zdrojem antioxidantů.

Ať už se rozhodnete stravovat jakkoliv, vždy je důležité dbát na vyváženost a dostatečný přísun všech živin. A nezapomínejte ani na chuť a kvalitu! Ty jsou pro nás při výběru surovin na prvním místě.

Načítám

Čtěte také

Líbí se Vám článek?

Přihlaste se k odběru a dostávejte další zajímavé články do e-mailu každý týden.

Odebírat

Kam dále?

zavřít

Přihlášení pomocí e-mailu

Zapomněli jste heslo?